Så maxar du din e-handel

PUBLICERAD: 21 april 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Tommy Johansson, försäljningschef på ITO PallPack tipsar om hur e-handelsföretag kan skapa en effektivare produktion.

Vad är viktigt att tänka på för företag som arbetar med e-handel när det kommer till sortering, ergonomi, förpackning och totalkostnad? Tommy Johansson, ITO PallPacks försäljningschef, ger tips och råd. 

Det finns ingen one size fits all-lösning när det kommer till paketering av varor, enligt ITO PallPacks försäljningschef Tommy Johansson. För små- och medelstora företag som packar sina varor manuellt finns en uppsjö med varianter av paketeringslinjer, packmaskiner, och lösningar där ute eftersom det finns oändligt många olika kunder med olika produkter, kapacitet, tidtjuvar och så vidare. Han säger att traditionellt sett har ingången till effektivisering varit en fristående packmaskin, till exempel en bandningsmaskin, tejpmaskin, påsförpackningsmaskin eller liknande. Men att hitta rätt packmaskin är inte så enkelt som många tror. Det gäller att se till en mängd olika variabler, från förpackningsemballage: vad passar bäst till vår produkt, till hur ser det ut i morgon och vad företagets kunder förväntar sig.

”Hitta rätt automationsgrad”

Johansson säger att ITO Pallpacks specialitet kommer till större volymer.

– Det gäller att titta på inflödet och utflödet på lagret och hitta rätt automationsgrad. Ska jag vara helt ärlig så finns det väldigt många som tänker på tidstjuvarna, alltså hur de kan spara in arbetskraft. Men det som vi ofta tittar på är hur det går att använda de anställda mer effektivt. Ergonomiska förpackningsprocesser kräver tankeverksamhet. Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden och kräver att man sätter sig in i processerna. Förstår man hur processerna fungerar så är 90 procent av jobbet löst. Det är därför vi alltid startar där.

– Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden, säger han.

Få koll på tidstjuvar

Att kontakta en expert när man har en e-handel är lämpligt, enligt Johansson:

– Börja med att kontakta en expert. De flesta har ungefär samma problem, de får in varor på sitt lager och de ska skicka ut varor från lagret. Däremellan finns det många tidstjuvar, säger han och lyfter fram tre saker det blir alltmer fokus på. Först sorteringsbanor – många kan spara mycket pengar på att göra sorteringen år transportbolagen själva eftersom postbolagen tar betalt för det. Samtidigt krävs mycket tid till att både sätta etiketter på paket och sortera dem efter rätt destination på postort eller land. Ergonomin är en annan aspekt, både för att få ökad effektivitet och för att undvika tunga lyft.

– Och även om det inte är tunga saker som du lyfter så står du där åtta timmar per dag och då blir det ofta fel. Det är en ineffektiv process på så många olika plan. Att designa packstationer med höj- och sänkbart bord och ha allt nödvändigt material inom en armlängds avstånd ger snabbt vinst på alla områden.

Större fokus på emballage

Sist men inte minst så har det blivit mer fokus på emballage med frågor som förpackningsdesign, totalkostnad, vad som tilltalar kunderna och vad som är mest effektivt. Tommy Johansson säger att en normal slitslåda och tejpning är en vanlig ingångsbiljett för e-handelsbolag, men den har sina begränsningar eftersom den inte är så stark i toppen där själva tejpen sitter.

– Samtidigt krävs det ofta mycket fyllnadsmaterial för att få fram en säker förpackning till kunden och det kostar också mycket i längden Vissa väljer därför att se på andra typer av förpackningar som tråg med limmat topplock, andra väljer papptråg med lock och bandning. Bandning kräver lite förbrukningsmaterial och är billigt, samtidigt är det bra för miljön.

– Så det är allt mer fokus på totalkostnaden och då tänker jag inte bara på kostnad per kartong, men också att ha kundens förväntningar i fokus. Det är en bransch med låg lojalitet, och alla slåss om samma slutkunder och detta gör att e-handlarna måste tänka på alla steg i processen, hela vägen fram till slutkundens dörr.

ITO PallPack designar och levererar lösningar som transportband, packbord, sorteringsanläggning, packlösningar med mera.

ITO PallPack bistår kunder med allt från 2d- och 3d-design till verklig anläggning.

 

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

PulPac och PA Consulting testar förslutningar tillverkade med torrformningsteknik

Svenska PulPac, som utvecklar Dry Molded Fiber-teknologi, och PA Consulting (PA), ett globalt innovations- och transformationskonsultföretaget, har utvecklat flaskförslutningar via torrformningstekniken. Förslutningarna lanseras nu och testas i det man kallar Bottle Collective.
Pulpacx

Nya flytbara toppfilmer av PET från Südpack underlättar återvinningen

Südpack har lanserat en serie flytbara toppfilmer av PET. När de används på mono-APET-tråg, kan de förseglingsbara toppbanorna med låg densitet separeras under återvinningen från APET-bottenbanorna, vilket ger rent återvunnet material för inmatning i de olika materialflödena.
SÜDPACK_PET floatable_Printxxx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker