Vad är viktigt att tänka på för företag som arbetar med e-handel när det kommer till sortering, ergonomi, förpackning och totalkostnad? Tommy Johansson, ITO PallPacks försäljningschef, ger tips och råd.
Det finns ingen one size fits all-lösning när det kommer till paketering av varor, enligt ITO PallPacks försäljningschef Tommy Johansson. För små- och medelstora företag som packar sina varor manuellt finns en uppsjö med varianter av paketeringslinjer, packmaskiner, och lösningar där ute eftersom det finns oändligt många olika kunder med olika produkter, kapacitet, tidtjuvar och så vidare. Han säger att traditionellt sett har ingången till effektivisering varit en fristående packmaskin, till exempel en bandningsmaskin, tejpmaskin, påsförpackningsmaskin eller liknande. Men att hitta rätt packmaskin är inte så enkelt som många tror. Det gäller att se till en mängd olika variabler, från förpackningsemballage: vad passar bäst till vår produkt, till hur ser det ut i morgon och vad företagets kunder förväntar sig.
”Hitta rätt automationsgrad”
Johansson säger att ITO Pallpacks specialitet kommer till större volymer.
– Det gäller att titta på inflödet och utflödet på lagret och hitta rätt automationsgrad. Ska jag vara helt ärlig så finns det väldigt många som tänker på tidstjuvarna, alltså hur de kan spara in arbetskraft. Men det som vi ofta tittar på är hur det går att använda de anställda mer effektivt. Ergonomiska förpackningsprocesser kräver tankeverksamhet. Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden och kräver att man sätter sig in i processerna. Förstår man hur processerna fungerar så är 90 procent av jobbet löst. Det är därför vi alltid startar där.
– Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden, säger han.
Få koll på tidstjuvar
Att kontakta en expert när man har en e-handel är lämpligt, enligt Johansson:
– Börja med att kontakta en expert. De flesta har ungefär samma problem, de får in varor på sitt lager och de ska skicka ut varor från lagret. Däremellan finns det många tidstjuvar, säger han och lyfter fram tre saker det blir alltmer fokus på. Först sorteringsbanor – många kan spara mycket pengar på att göra sorteringen år transportbolagen själva eftersom postbolagen tar betalt för det. Samtidigt krävs mycket tid till att både sätta etiketter på paket och sortera dem efter rätt destination på postort eller land. Ergonomin är en annan aspekt, både för att få ökad effektivitet och för att undvika tunga lyft.
– Och även om det inte är tunga saker som du lyfter så står du där åtta timmar per dag och då blir det ofta fel. Det är en ineffektiv process på så många olika plan. Att designa packstationer med höj- och sänkbart bord och ha allt nödvändigt material inom en armlängds avstånd ger snabbt vinst på alla områden.
Större fokus på emballage
Sist men inte minst så har det blivit mer fokus på emballage med frågor som förpackningsdesign, totalkostnad, vad som tilltalar kunderna och vad som är mest effektivt. Tommy Johansson säger att en normal slitslåda och tejpning är en vanlig ingångsbiljett för e-handelsbolag, men den har sina begränsningar eftersom den inte är så stark i toppen där själva tejpen sitter.
– Samtidigt krävs det ofta mycket fyllnadsmaterial för att få fram en säker förpackning till kunden och det kostar också mycket i längden Vissa väljer därför att se på andra typer av förpackningar som tråg med limmat topplock, andra väljer papptråg med lock och bandning. Bandning kräver lite förbrukningsmaterial och är billigt, samtidigt är det bra för miljön.
– Så det är allt mer fokus på totalkostnaden och då tänker jag inte bara på kostnad per kartong, men också att ha kundens förväntningar i fokus. Det är en bransch med låg lojalitet, och alla slåss om samma slutkunder och detta gör att e-handlarna måste tänka på alla steg i processen, hela vägen fram till slutkundens dörr.
ITO PallPack designar och levererar lösningar som transportband, packbord, sorteringsanläggning, packlösningar med mera.