Så maxar du din e-handel

PUBLICERAD: 21 april 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Tommy Johansson, försäljningschef på ITO PallPack tipsar om hur e-handelsföretag kan skapa en effektivare produktion.

Vad är viktigt att tänka på för företag som arbetar med e-handel när det kommer till sortering, ergonomi, förpackning och totalkostnad? Tommy Johansson, ITO PallPacks försäljningschef, ger tips och råd. 

Det finns ingen one size fits all-lösning när det kommer till paketering av varor, enligt ITO PallPacks försäljningschef Tommy Johansson. För små- och medelstora företag som packar sina varor manuellt finns en uppsjö med varianter av paketeringslinjer, packmaskiner, och lösningar där ute eftersom det finns oändligt många olika kunder med olika produkter, kapacitet, tidtjuvar och så vidare. Han säger att traditionellt sett har ingången till effektivisering varit en fristående packmaskin, till exempel en bandningsmaskin, tejpmaskin, påsförpackningsmaskin eller liknande. Men att hitta rätt packmaskin är inte så enkelt som många tror. Det gäller att se till en mängd olika variabler, från förpackningsemballage: vad passar bäst till vår produkt, till hur ser det ut i morgon och vad företagets kunder förväntar sig.

”Hitta rätt automationsgrad”

Johansson säger att ITO Pallpacks specialitet kommer till större volymer.

– Det gäller att titta på inflödet och utflödet på lagret och hitta rätt automationsgrad. Ska jag vara helt ärlig så finns det väldigt många som tänker på tidstjuvarna, alltså hur de kan spara in arbetskraft. Men det som vi ofta tittar på är hur det går att använda de anställda mer effektivt. Ergonomiska förpackningsprocesser kräver tankeverksamhet. Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden och kräver att man sätter sig in i processerna. Förstår man hur processerna fungerar så är 90 procent av jobbet löst. Det är därför vi alltid startar där.

– Alla kan sälja en maskin, men att sälja rätt maskin och få en ergonomisk packlinje kräver mycket dialog med kunden, säger han.

Få koll på tidstjuvar

Att kontakta en expert när man har en e-handel är lämpligt, enligt Johansson:

– Börja med att kontakta en expert. De flesta har ungefär samma problem, de får in varor på sitt lager och de ska skicka ut varor från lagret. Däremellan finns det många tidstjuvar, säger han och lyfter fram tre saker det blir alltmer fokus på. Först sorteringsbanor – många kan spara mycket pengar på att göra sorteringen år transportbolagen själva eftersom postbolagen tar betalt för det. Samtidigt krävs mycket tid till att både sätta etiketter på paket och sortera dem efter rätt destination på postort eller land. Ergonomin är en annan aspekt, både för att få ökad effektivitet och för att undvika tunga lyft.

– Och även om det inte är tunga saker som du lyfter så står du där åtta timmar per dag och då blir det ofta fel. Det är en ineffektiv process på så många olika plan. Att designa packstationer med höj- och sänkbart bord och ha allt nödvändigt material inom en armlängds avstånd ger snabbt vinst på alla områden.

Större fokus på emballage

Sist men inte minst så har det blivit mer fokus på emballage med frågor som förpackningsdesign, totalkostnad, vad som tilltalar kunderna och vad som är mest effektivt. Tommy Johansson säger att en normal slitslåda och tejpning är en vanlig ingångsbiljett för e-handelsbolag, men den har sina begränsningar eftersom den inte är så stark i toppen där själva tejpen sitter.

– Samtidigt krävs det ofta mycket fyllnadsmaterial för att få fram en säker förpackning till kunden och det kostar också mycket i längden Vissa väljer därför att se på andra typer av förpackningar som tråg med limmat topplock, andra väljer papptråg med lock och bandning. Bandning kräver lite förbrukningsmaterial och är billigt, samtidigt är det bra för miljön.

– Så det är allt mer fokus på totalkostnaden och då tänker jag inte bara på kostnad per kartong, men också att ha kundens förväntningar i fokus. Det är en bransch med låg lojalitet, och alla slåss om samma slutkunder och detta gör att e-handlarna måste tänka på alla steg i processen, hela vägen fram till slutkundens dörr.

ITO PallPack designar och levererar lösningar som transportband, packbord, sorteringsanläggning, packlösningar med mera.

ITO PallPack bistår kunder med allt från 2d- och 3d-design till verklig anläggning.

 

Läs vidare

Great Earth först på marknaden med fiberbaserad förslutning från BOC

Nu kommersialiseras Blue Ocean Closures intressanta skruvförslutningar baserade på fiber. Sverigebaserade Great Earth är första kund.
GEBOC-product1-1024x683-1000x1400x

Debattinlägg: Reumatikerförbundet är besviket på förpackningsindustrin

Reumatikerförbundet tycker att förpackningsindustrin borde tagit tillfället att hitta bättre lösningar i samband med att kraven på fastsatta förslutningar kommit. Det framgår av följande debattartikel.
man-641691_1920x

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x