Skanems vd om hur man når hållbarhetsmålen

PUBLICERAD: 28 september 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Desiree Erlingsson, vd för etikettföretaget Skanem. Foto: Skärmdump

Grafiska Företagen bjöd in till seminarium om FN:s hållbarhetsmål Agenda 2030. Etikettföretaget Skanem i skånska Skurup har arbetat sedan 2013 med att reducera utsläppen från produktionen. Vd:n Desiree Erlingsson gav under seminariet tips på hur man som företag kan komma igång.  

Agenda 2030 handlar om 17 mål som FN ställt upp för att världen ska bli hållbar. Det handlar om allt från jämställdhet till minskade utsläpp. Allt fler stora företag har kommit en bit på vägen och nu riktas blickarna alltmer mot att mindre och mellanstora företag också ska ha ett Agenda 2030 arbete.

Hur komma igång?

Hur gör man då för att komma igång? En väg är att utgå från den guide som Grafiska Företagen lagt på sin hemsida. Och för den som inte redan är medlem i den organisationen, kan det nu vara ett väldigt bra tillfälle att göra något åt den saken, för det blir allt svårare att driva företag utan stöd från en större organisation.

Desiree Erlingsson är vd för etikettföretaget Skanem i skånska Skurup. Hon berättade att de redan 2013 började ett arbete för att reducera utsläppen från etikettproduktionen.

– Man måste inte fokusera på 17 mål. Man kan plocka de som känns mest relevanta. Sedan är det viktigt att sätta mål och att mäta så att utvecklingen går åt rätt håll.

Desiree Erlingsson konstaterar att många företag inte vet hur de ska ta sig fram till de mål som ställts upp. Men de börjar arbeta med de delar som de lätt kan göra något åt och sedan funderar man vidare på hur man ska lösa resten.

Använder system

På Skanem använder de ett system där de stoppar in siffror och ser ett resultat. Det handlar om allt från hur personalen tar sig till arbetet, hur resorna i arbetet utförs, vilken elektricitet som används och hur varor transporteras.

– Vi har också involverat våra säljare. Vad är det för förpackning. Vad kan vi sätta för etikett på den, så att produkten blir hållbar i slutändan?

Sophie Åhsberg och Ravindra Parasnis på Grafiska Företagen lyfter speciellt fram Mål 12 och 13:

 

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen. Foto: Skärmdump

Miljö- och hållbarhetsarbete har länge varit en självklarhet för företag inom grafisk bransch. Det krävs av kunder och medarbetare i allt högre utsträckning, och är en förutsättning för att vara konkurrenskraftig. Grafiska företag arbetar aktivt med till exempel miljöcertifieringar, effektiviseringar, återvinning och klimatkompensation. Detta arbete kan i många fall kopplas till Agenda 2030, exempelvis till Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion samt Mål 13 – Bekämpa klimatförändringarna.

­Enligt Grafiska Företagen kan Agenda 2030 användas av företag för att lättare möta kundkrav och kommunicera hållbarhetsarbetet. Företag gör säkert redan många hållbara val, vissa kanske man  inte ens tänker på. Som medlem i Grafiska Företagen finns till exempel kollektivavtal, vilket bidrar till Mål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

Läs vidare

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

När den misslyckade plastpåseskatten tas bort öppnas nya möjligheter

I dag, den första november, försvinner den sällsynt misslyckade symbolskatten på plastpåsar. Vad många missat är även icke fossila och komposterbara påsar belades med samma skatt. När nu skatten tas bort öppnas nya möjligheter för de nya materialen.
Gaia 1x

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Låg kunskap om förpackningens miljöpåverkan bland svenska öldrickare

En ny undersökning från Sveriges Bryggerier visar att svenskarna föredrar att köpa öl på flaska för smakens skull, men burken är populär av praktiska skäl. Nära fyra av tio tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga.
Namnlös design - 7

Senaste nytt

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01