Skanems vd om hur man når hållbarhetsmålen

PUBLICERAD: 28 september 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Desiree Erlingsson, vd för etikettföretaget Skanem. Foto: Skärmdump

Grafiska Företagen bjöd in till seminarium om FN:s hållbarhetsmål Agenda 2030. Etikettföretaget Skanem i skånska Skurup har arbetat sedan 2013 med att reducera utsläppen från produktionen. Vd:n Desiree Erlingsson gav under seminariet tips på hur man som företag kan komma igång.  

Agenda 2030 handlar om 17 mål som FN ställt upp för att världen ska bli hållbar. Det handlar om allt från jämställdhet till minskade utsläpp. Allt fler stora företag har kommit en bit på vägen och nu riktas blickarna alltmer mot att mindre och mellanstora företag också ska ha ett Agenda 2030 arbete.

Hur komma igång?

Hur gör man då för att komma igång? En väg är att utgå från den guide som Grafiska Företagen lagt på sin hemsida. Och för den som inte redan är medlem i den organisationen, kan det nu vara ett väldigt bra tillfälle att göra något åt den saken, för det blir allt svårare att driva företag utan stöd från en större organisation.

Desiree Erlingsson är vd för etikettföretaget Skanem i skånska Skurup. Hon berättade att de redan 2013 började ett arbete för att reducera utsläppen från etikettproduktionen.

– Man måste inte fokusera på 17 mål. Man kan plocka de som känns mest relevanta. Sedan är det viktigt att sätta mål och att mäta så att utvecklingen går åt rätt håll.

Desiree Erlingsson konstaterar att många företag inte vet hur de ska ta sig fram till de mål som ställts upp. Men de börjar arbeta med de delar som de lätt kan göra något åt och sedan funderar man vidare på hur man ska lösa resten.

Använder system

På Skanem använder de ett system där de stoppar in siffror och ser ett resultat. Det handlar om allt från hur personalen tar sig till arbetet, hur resorna i arbetet utförs, vilken elektricitet som används och hur varor transporteras.

– Vi har också involverat våra säljare. Vad är det för förpackning. Vad kan vi sätta för etikett på den, så att produkten blir hållbar i slutändan?

Sophie Åhsberg och Ravindra Parasnis på Grafiska Företagen lyfter speciellt fram Mål 12 och 13:

 

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen. Foto: Skärmdump

Miljö- och hållbarhetsarbete har länge varit en självklarhet för företag inom grafisk bransch. Det krävs av kunder och medarbetare i allt högre utsträckning, och är en förutsättning för att vara konkurrenskraftig. Grafiska företag arbetar aktivt med till exempel miljöcertifieringar, effektiviseringar, återvinning och klimatkompensation. Detta arbete kan i många fall kopplas till Agenda 2030, exempelvis till Mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion samt Mål 13 – Bekämpa klimatförändringarna.

­Enligt Grafiska Företagen kan Agenda 2030 användas av företag för att lättare möta kundkrav och kommunicera hållbarhetsarbetet. Företag gör säkert redan många hållbara val, vissa kanske man  inte ens tänker på. Som medlem i Grafiska Företagen finns till exempel kollektivavtal, vilket bidrar till Mål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

Läs vidare

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x