Förpackningsföretaget Gafs Kartong i Värnamo har lagt 75 år bakom sig. Det firar de med sin största investeringsrunda någonsin. En ny Heidelberg-press, kortare intagningstider och ett effektivare arbetsflöde ska lägga grunden för många års tryckproduktioner framöver.
Man kan förenklat säga att värdet av att ställa saker till sin spets, och att komma till insikt om när det är dags att lämna över stafettpinnen, har varit ett genomgående tema i generationsväxlingarna på familjeföretaget Gafs Kartong. Ägarsyskonen Lasse Svärd och Annelill Annviks mamma Berit Svärd ställde ett ultimatum till deras mormor Gerd Svärd, som startade förpackningsföretaget i Värnamo för 75 år sedan. Helt enkelt, nu är det dags för mig att ta över annars lämnar jag och gör något annat. Det gick vägen.
En sådan påtryckning ställde även Lasse och Annelill till sin mamma efter att ha jobbat på företaget sedan 1990-talet. Deras tankar på att ta över företaget tog sin början 2008 och blev ett faktum fem år senare. De började med att investera i företaget.
– Teknikmässigt har vi alltid legat i framkant, säger Annelill Annvik, vd, och fortsätter:
– 2013 stod vi i startgroparna – nu måste det investeras.
Kartong och microwell
Gafs Kartong tillverkar förpackningar av kartong och microwell och tar hand om hela kedjan från idé och konstruktion till produktion och leverans. Konsumentförpackningar är företagets signum och Annelill Annvik säger att själva förpackningskonstruktionen, att ta fram rätt förpackning till kundens produkt, är hjärtat i verksamheten.
– Volymmässigt har alltid livsmedelsbranschen varit stort för oss, säger hon och tillägger att den står för drygt 50 procent av försäljningen.
– E-handeln ökar, men vi kanske inte är den perfekta leverantören till e-handel. Det har med materialvalet att göra, den tjockare wellen lämpar sig i många fall bättre. Vill man att kunden ska ha upplevelsen, då hamnar det mer på vårt bord.
Ny tryckpress i produktionen
Företaget inledde 2022 med en stor investeringsrunda. Heidelbergs senaste arkmatade offsetpress i 70/100-formatet – Speedmaster CX 104 – har installerats i maskinhallen. Den trycker i hastigheter som når upp till 16 500 ark i timmen med sex färger plus ett helt nytt lackverk. Den gamla tryckpressen som tjänat dem väl i över två decennier är nu såld för att ge plats till den nya arbetshästen.
– Maskinen gör sitt och den gör det väldigt bra. Vi ser att kvaliteten är top notch, säger marknadschefen Lasse Svärd.
När vi besöker förpackningsföretaget har de tryckt skarpt i sin nya maskin ett par veckor, men de räknar med att kunna öka hastigheten ytterligare och hamna på bättre intagningstider när de blivit mer varma i kläderna.
– Än är det lite tidigt men efter hyfsat kort tid kan vi definitivt se att vi ligger på par när det kommer till ställtid, och hastigheten är betydligt högre på de större jobben.
Pressar ställtider ytterligare
Ställtiden på ett vanligt fyrfärgsjobb kunde förr ta uppåt en timme med den gamla tryckpressen. Redan i det inledande skedet med att lära känna den nya tryckpressen, har de reducerat tiden till cirka 15 minuter. När de är inkörda på maskinen kommer det gå på tio minuter, enligt Heidelberg. I genomsnitt är en medelupplaga till kund cirka 5 000 tryckta ark.
– Vi ställer in oerhört mycket jobb och det blir spännande att se framåt vad det här ger för effekt.
De miljömässiga aspekterna var viktiga i valet av tryckpress.
– Vi tittar oerhört mycket på energin och vad våra maskiner drar.
– Vi valde inte att investera i uv-lack eller färger, då vi har gjort ett miljömässigt val att hålla oss till dom vattenbaserade lackerna och färgerna. Vi hade ingen uv-lack på den gamla tryckpressen och efter diskussioner kom vi fram till att inte välja ett mindre miljömässigt alternativ. Det vi kan erbjuda våra kunder nu är drip off lack, partiell vattenlack, istället för partiellt uv-lackade förpackningar.
– Många gånger är materialvalet på kartongen viktigare än att klämma på glans på förpackningen för att få ett exklusivt intryck. Den nya tekniken gör också att det inte blir lika mycket spill när det kommer till ställark. På köpet får vi en helt ren maskin med bara livsmedelsgodkända färger, lacker och kemikalier, säger Annelill och Lasse flikar in:
– Vi har många kunder som jobbar med plastbeläggning för att skydda exempelvis mot väta. Där hamnar vi ett helt nytt läge när vi kan erbjuda livsmedelsgodkänd dispersionslack.
Offset vägde över
Annelill Annvik och Lasse Svärd hymlar inte med att de starkt funderade på att lämna den analoga trycktekniken för en satsning på digitaltryck. Men efter att ha gjort läxan och sett över maskinutbudet så vägde fortfarande fördelarna med Heidelbergs arkmatade offsetteknik och dess ställtider över.
– Den digitala tekniken har många fördelar såsom ställtider och ingen plåtförbrukning, kvalitetsmässigt är nivån numera som offset. Det som gjorde att valet inte föll på det digitala var att du smalnar av när det kommer till vilka kartongkvaliteter du kan använda, storlek på arkformat, hastighet till viss del, säger Annelill och fortsätter:
– Det var det som gjorde att det kändes okej att investera i offset igen. Vi behåller hela vår produktflora, arkformaten, och med den nya tekniken där offset har mött upp det digitala vad det gäller ställtider, säger hon och påtalar att det är viktigt när kunderna går mot allt mindre serier.
Ny CTP-lösning
Gafs Kartong har även investerat i Heidelbergs plåtsättare (CTP), Suprasetter 106. Alla produktionsdelar – från prepress, till tryck och leverans – knyts samman med tillverkarens arbetsflöde, prepress-programmet Prinect Production Manager, och tillhörande förpacknings- och CAD-lösningar. Allt handlar om att korta ställtider och optimera förflödet, enligt Annvik.
– Det är oerhört mycket vinster. Tidigare körde vi ut plåt från tjänstemannasidan. Nu flyttar vi ut det i produktionen till tryckarna. Nu kan de köra on demand på ett helt annat sätt. Sedan att maskinerna pratar med varandra gör att vi får mindre makulatur, och vi slipper att dra grejer från det ena stället till det andra. Så arbetsmiljömässigt finns det oerhört mycket vinster i det här.
Lasse Svärd säger att teknikinvesteringarna de gjort bäddar för att ligga i framkant, men också för att kunna bibehålla företagets position i branschen.
– Det funkar inte att rent tekniskt stå still i den här branschen, punkt slut. Vi som företag måste fortsätta investera annars hänger vi inte med och samtidigt är detta ett led i att fortsätta vara etablerad och försöka mota Olle i grind när det kommer till konkurrens. Så länge vi har det tekniska försprånget och det tekniska kunnandet så kommer kunderna få en betydligt behagligare resa tillsammans med oss.
Investera i verksamheten
Gafs Kartong stänger sitt bokslut i april. Omsättningen uppskattas landa på drygt 45 miljoner kronor.
– Det som är oerhört viktigt för vår del är att vi tjänar pengar så att vi fortsatt kan investera i verksamheten. Sedan kan vi ta sämre år när vi har gjort investeringarna för då vet vi anledningen till att det blir sämre. Vår målsättning är att investera och utveckla verksamheten och ligga i framkant i teknikutvecklingen. För vi tycker det är makalöst roligt att vara med i den ligan.
Miljövänlig förpackning är målet
Annelill betonar att det är en tuff bransch de befinner sig i och att det gäller att se om sitt hus på alla plan. Allt från inköp, produktion till leverans och hur de nyttjar resurserna.
– Det är som vi brukar säga – det ekonomiska målet får inte överglänsa det miljömässiga målet. Det går inte i alla avseenden, men i mångt och mycket.
– Drömscenariot är att vi ska kunna säga att vi kan leverera en helt miljövänlig förpackning. Det kan vi inte säga i dag, och det kan ingen annan heller för den delen. Men vi jobbar stenhårt för att kunna göra det, säger Lasse Svärd.
Firande och drömkunder
Företagets 75-årsjubileum och stora investeringsrunda kommer att firas under hela 2022. Samtidigt läggs fokus på att trimma in den nya offsetpressen, dess möjligheter och verksamheten i stort. Gafs kartong har ett gäng trogna kunder de levererar förpackningar till under ett år. De ser också att kunderna har blivit fler genom rekommendationer från befintliga kunder.
Ett antal drömkunder finns på listan över företag som de skulle vilja producera till. Flaskhalsen fram tills nu har varit att den gamla tryckpressen inte hade tillräckligt hög tryckkapacitet. Så är det inte längre.
– Nu har vi gjort det där steget som vi har pratat om så länge. Då måste vi faktiskt få vara stolta, njuta och fira vårt jubileum och vår investering ihop med våra kunder.
– Men vi ska också kontakta de tilltänkta drömkunderna. Absolut, säger Annelill Annvik.
Gafs Kartongs historia
Syskonen Lasse Svärd och Annelill Annviks driftiga mormor Gerd Svärd startade företaget 1947 efter sin bakgrund i wellindustrin. Deras morfar Fredrik Svärd tog steget in i företaget som fabrikör. År 1947 blev den riktiga starten på det renodlade familjeföretaget. I början av 1970-talet blev deras dotter Berit Svärd vd för företaget. Tio år sedan stod hon som ensam ägare och utvecklade och byggde företaget till vad det är idag. Företaget gick då från cirka 40 till 15 anställda när maskiner kom att stå för produktionen i allt större utsträckning. Kärnverksamheten för Gafs Kartong har alltid varit att tillverka skyddande förpackningar. Det utvecklades ytterligare under början av 1990-talet när branschen insåg värdet av säljande förpackningar.