Runda hörn sticker ut i butiken

PUBLICERAD: 15 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Julen är bland annat nostalgins högtid. För att få den rätta inramningen av sin nya julmust valde Vasa Bryggeri en ytterförpackning av böjlig well från Arcwise.

Varumärkesägaren Vasa Bryggeri AB har sedan tidigare upptäckt möjligheterna med det nya förpackningsmaterialet Arcwise. Den böjbara wellpappen möjliggör ett designtänk med möjlighet att skapa förpackningar och displayer med mjuka krökta former och där man i dekoren kan följa varumärkets budskap från långsida till kortsida utan att avbrytas av ett skarpt hörn. Förpackningskonceptet Arcwise har utvecklats av ett team vid SCA Forest Products R&D Centre.

Det är en ny teknologi som för första gången gör det möjligt att böja well i mjuka kurvor utan att den viker sig. Det innebär att nu är det möjligt att skapa nya mjuka former i former som inte kunde åstadkommas tidigare.

Vasa Bryggeri, som även om de jobbar med klassiska varumärken och har nostalgi som ett av sina ledord, är ett företag som gärna tänker i nya banor och inte räds att prova ny teknik. De har också varit en nära samarbetspartner till Arcwise när det gäller att verifiera några av de nya förpackningskoncepten. Så när det kom till frågan om en ny display för deras lagrade julmust föll tanken direkt på Arcwise. Vasa ville skapa en display där kunderna kunde plocka flaskor från båda långsidorna, den skulle spegla smaker och känslor från förr, gärna med en julgran och kanske en öppen spis, någonting varmt och ombonat.

Arcwiseteamet levererade en digitaltryckt display bestående av två delar som monteras på pall och med sina specialdesignade tråg föreställandes julklappar med en julhälsning från Vasa. Förpackningen blir stabilare tack vare att den är böjd i vågrätt led medan wellen har samma stabilitet som tidigare längs den lodräta axeln.

Ytterförpackningen för öl som formats som en hockeyrink har tilldelats en worldstar för i år

Ett annat Arcwise-exempel är en ytterförpackning för öl som utformats som en hockeyrink. När ölen är konsumerad kan tråget användas som hockeyspel. Vetenskapliga studier bland annat från Harvard visar att folk i allmänhet attraheras mer av runda former än av fyrkantiga, vilket är värt att ta fasta på. Till sist ska nämnas att teknologin skyddas av en rad patent och mönsterskydd och att den som vill använda den kan erhålla licens att göra så. I dag finns nio licenstagare i Europa.

Läs vidare

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker