Robotarna dansade sig in i Eurovisionpublikens hjärtan

PUBLICERAD: 18 maj 2016
UPPDATERAD: 18 maj

 

 

Kan en robot te sig mänsklig och väcka känslor? Svaret är ja. Det visade den uppmärksammade mellanakten ”Man vs Machine” i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2016, där tre robotar och en dansare uppträdde.

– Det blev en större utmaning än jag trodde. Men tack vare lösningsorienterade och härliga människor från Kuka fick vi ordning på allt i tid, säger koreografen Fredrik Benke Rydman.

Man vs Machine – Människa kontra maskin – sågs live av drygt 10 000 personer i Globen i Stockholm och miljontals TV-tittare runt om i världen.

– Min idé var att undersöka om människor kunde bli berörda av robotars rörelser och uppträdanden. Och maskinerna kunde faktiskt generera känslor hos åskådarna. Det visar den stora responsen från publiken som tyckte att showen var fantastiskt häftig, säger Benke, som är koreografens artistnamn.

På scenen uppträdde tre robotar från robottillverkaren Kuka av modellen KR16-3 tillsammans med dansaren Anton Borgström, en av Sveriges bästa på popping och tutting. Ibland rörde maskinerna sig synkroniserat med varandra och dansaren, ibland utmanade de dansaren, och tvärtom. Eller så levde de sina egna liv. När en av robotarna skalade en banan och gav till dansaren, och senare i det spektakulära numret lät sitt ”ansikte” klappas, rördes känslorna upp hos många av åskådarna.

– Om robotar kan påverka våra sinnen så starkt med sina ”moves”, robotar som inte alls ser ut som människor, är vi då utbytbara i framtiden? En intressant fråga. Och vad innebär det etiskt, säger Benke. Både han, projektledarna från Sveriges Television, och medarbetarna på Kuka Nordic AB i Göteborg ställdes inför stora utmaningar för att få allt att fungera tekniskt. Hur skulle de tunga robotarna dyka upp på scenen? Hur skulle de energiförsörjas? Hur skulle de programmeras så att rörelserna blev så lika en människas som möjligt?

– Det var svårare än jag trodde. Men eftersom Kuka:s killar var lösnings-orienterade och härliga människor som gick pang på problemen blev allt klart innan sändning, säger Benke.

Det svåraste var att lösa säkerheten tillfredsställande.

– Den måste sättas främst. Jag blev ändå nedslagen när jag fick veta säkerhetsavståndet eftersom det gjorde det svårare att skapa närhet mellan människa och maskin, säger Benke.

Men efter mycket slit under långa arbetsdagar fick han och Kuka:s tekniker Benjamin Lundgren fram en trovärdig och säker koreografi.

– Benjamin är ett geni som snillrikt fick en svårflörtad robot att dansa. Och hans chef Conny arbetade hårt med säkerheten. Jag blir ödmjuk inför en sådan fin inställning, säger Emma Bergström, projektledare på Sveriges Television.Från början arbetade hon och kollegan Josefin Bergqvist med en annan robottillverkare, men det företaget hoppade av efter två månader. Kuka fick därmed bara några veckor på sig.

– Vi var sjukt bedrövade men så blev vi rekommenderade Kuka. När vi sedan fick kontakt med deras CEO Jonas Glimdén och hans positiva medarbetare löpte allt på oerhört smidigt. Jag måste poängtera att samarbetet var något utöver det vanliga! Nästa gång jag behöver en robot vet jag vart jag ska ringa, säger Emma Bergström.

Hon har också upplevt fantastiska reaktioner på shownumret.

– Allt vi hört, läst och fått skickat till oss uttrycker det som ”unikt, nytt, skithäftigt, snyggt”. Och folk kollar på det om och om igen!

Jonas Glimdén, CEO på Kuka Nordic AB, ångrar inte att företaget hoppade på projektet med kort framförhållning.

– Det var ett otroligt spännande uppdrag där vi placerade en befintlig produkt i ett nytt sammanhang. Kul att arbeta med något utanför vår normala verksamhet. Projektet visar också var robotutvecklingen befinner sig i dagsläget, där maskiner och människor interagerar allt mer, säger han.

Koreografen Benke sammanfattade hela projektet och showens effekter väl.

– Att befrukta konst och teknik kan bli väldigt givande!

 

 

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Digital implementering gav Stora Enso ökad produktionskapacitet

Stora Enso Packaging har sett en produktionskapacitetsökning på 4,4 procent och en produktionseffektivitetsökning på 3,3 procent efter implementeringen av Bobst Connect.
BOBST_Connect dashboard_used_by_Stora_Enso_Packagingx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x