Robotarna dansade sig in i Eurovisionpublikens hjärtan

PUBLICERAD: 18 maj 2016
UPPDATERAD: 18 maj

 

 

Kan en robot te sig mänsklig och väcka känslor? Svaret är ja. Det visade den uppmärksammade mellanakten ”Man vs Machine” i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2016, där tre robotar och en dansare uppträdde.

– Det blev en större utmaning än jag trodde. Men tack vare lösningsorienterade och härliga människor från Kuka fick vi ordning på allt i tid, säger koreografen Fredrik Benke Rydman.

Man vs Machine – Människa kontra maskin – sågs live av drygt 10 000 personer i Globen i Stockholm och miljontals TV-tittare runt om i världen.

– Min idé var att undersöka om människor kunde bli berörda av robotars rörelser och uppträdanden. Och maskinerna kunde faktiskt generera känslor hos åskådarna. Det visar den stora responsen från publiken som tyckte att showen var fantastiskt häftig, säger Benke, som är koreografens artistnamn.

På scenen uppträdde tre robotar från robottillverkaren Kuka av modellen KR16-3 tillsammans med dansaren Anton Borgström, en av Sveriges bästa på popping och tutting. Ibland rörde maskinerna sig synkroniserat med varandra och dansaren, ibland utmanade de dansaren, och tvärtom. Eller så levde de sina egna liv. När en av robotarna skalade en banan och gav till dansaren, och senare i det spektakulära numret lät sitt ”ansikte” klappas, rördes känslorna upp hos många av åskådarna.

– Om robotar kan påverka våra sinnen så starkt med sina ”moves”, robotar som inte alls ser ut som människor, är vi då utbytbara i framtiden? En intressant fråga. Och vad innebär det etiskt, säger Benke. Både han, projektledarna från Sveriges Television, och medarbetarna på Kuka Nordic AB i Göteborg ställdes inför stora utmaningar för att få allt att fungera tekniskt. Hur skulle de tunga robotarna dyka upp på scenen? Hur skulle de energiförsörjas? Hur skulle de programmeras så att rörelserna blev så lika en människas som möjligt?

– Det var svårare än jag trodde. Men eftersom Kuka:s killar var lösnings-orienterade och härliga människor som gick pang på problemen blev allt klart innan sändning, säger Benke.

Det svåraste var att lösa säkerheten tillfredsställande.

– Den måste sättas främst. Jag blev ändå nedslagen när jag fick veta säkerhetsavståndet eftersom det gjorde det svårare att skapa närhet mellan människa och maskin, säger Benke.

Men efter mycket slit under långa arbetsdagar fick han och Kuka:s tekniker Benjamin Lundgren fram en trovärdig och säker koreografi.

– Benjamin är ett geni som snillrikt fick en svårflörtad robot att dansa. Och hans chef Conny arbetade hårt med säkerheten. Jag blir ödmjuk inför en sådan fin inställning, säger Emma Bergström, projektledare på Sveriges Television.Från början arbetade hon och kollegan Josefin Bergqvist med en annan robottillverkare, men det företaget hoppade av efter två månader. Kuka fick därmed bara några veckor på sig.

– Vi var sjukt bedrövade men så blev vi rekommenderade Kuka. När vi sedan fick kontakt med deras CEO Jonas Glimdén och hans positiva medarbetare löpte allt på oerhört smidigt. Jag måste poängtera att samarbetet var något utöver det vanliga! Nästa gång jag behöver en robot vet jag vart jag ska ringa, säger Emma Bergström.

Hon har också upplevt fantastiska reaktioner på shownumret.

– Allt vi hört, läst och fått skickat till oss uttrycker det som ”unikt, nytt, skithäftigt, snyggt”. Och folk kollar på det om och om igen!

Jonas Glimdén, CEO på Kuka Nordic AB, ångrar inte att företaget hoppade på projektet med kort framförhållning.

– Det var ett otroligt spännande uppdrag där vi placerade en befintlig produkt i ett nytt sammanhang. Kul att arbeta med något utanför vår normala verksamhet. Projektet visar också var robotutvecklingen befinner sig i dagsläget, där maskiner och människor interagerar allt mer, säger han.

Koreografen Benke sammanfattade hela projektet och showens effekter väl.

– Att befrukta konst och teknik kan bli väldigt givande!

 

 

Läs vidare

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker