Robert Östman blir ny VD för Grafokett i Ängelholm

PUBLICERAD: 9 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Robert Östman blir ny VD för etikettföretaget Grafokett AB i Ängelholm.|Nuvarande VD Bernt Nehl får en position som Senior Adviser.

Styrelsen för etikettföretaget Grafokett AB har utsett Robert Östman till ny VD. Han tillträder den 3 april 2017.
Robert Östman har tidigare innehaft VD-positionen för det Helsingborgsbaserade etikettbolaget Beneli AB. Grafoketts nuvarande VD Bernt Nehl kvarstår i sin roll fram tills dess att Robert Östman tillträder.

”Jag hade inte inställningen, att jag absolut skulle vara kvar på etikettbranschen, när jag lämnade Beneli, men nu blev det så och jag är mycket nöjd med det. Grafokett har jag känt till och haft en relation med sedan början av 2000-talet och jag har gillat vad jag har sett. De kände till mig och jag blev glad, när jag fick frågan om den här tjänsten”, säger Robert Östman i en intervju med packnews.se

Grafokett, som har sitt huvudsäte i Ängelholm och verksamheter i Göteborg och Stockholm/Norrtälje, ökade under år 2016 sin omsättning med över 50 procent. Styrelsen ser nu ett behov av en erfaren ledare, som kan tillföra bolagets ledning strategisk kompetens och därmed ytterligare utveckla den internationella expansionen.

”Grafokett är ett mycket kvalitativt bolag med tolv anställda och god finansiell ställning. Bolaget producerar ingenting utan är mer en tjänsteleverantör, som ser till att företag får just de etikettlösningar man behöver. Det är samtidigt ett företag, som har en ganska låg profil, man kan kanske kalla det en ´hidden champion´, som är mycket bra på vad man gör, men som flyger lite under radarn”, säger Robert Östman till packnews.se

Robert Östman kommer senast från en roll som VD för Beneli AB. Dessförinnan har han innehaft ett flertal ledande positioner inom bland annat Enercon, KONE och WM-data. Han har en gedigen erfarenhet från att leda och utveckla såväl privata som publika företag.

”Jag känner Robert sedan länge och vet att han står för ett ledarskap, som jag gärna ser i Grafoketts verksamhet. Hans djupa engagemang som företagsledare har också inneburit, att han haft förtroendeuppdrag inom både förpackningsklustret Packbridge och branschorganisationen FINAT. Robert har precis den kompetens som Grafokett nu behöver”, säger avgående VD Bernt Nehl i en kommentar.

Bernt Nehl kommer efter Robert Östmans tillträde som ny VD att ha en position som Senior Advisor.

”Jag har jobbat med både små och stora företag och är van att jobba med starka varumärken och på detta område hoppas jag kunna vara aktiv och hitta nya spännande kunder för strategiska partnerskap”, säger nye VD:n Robert Östman avslutningsvis till packnews.se

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx