Rexam och Ball säljer över 20 burkfabriker till Ardagh!

PUBLICERAD: 26 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Ardagh Group ska förvärva över 20 dryckesburksfabriker från Rexam

Glas- och metallförpackningskoncernen Ardagh Group har träffat avtal om att förvärva mer än 20 dryckesburksfabriker från brittiska Rexam plc och Ball Corporation, USA. Anläggningarna är belägna i Europa, USA och Brasilien.
Köpesumman uppges till 3,42 miljarder US-dollar (ca 28 miljarder kronor) och den omfattande affären beräknas vara genomförd i slutet av juni i år, samtidigt som den länge aviserade fusionen mellan Rexam och Ball förväntas bli genomförd.

Enligt ett pressmeddelande från Ardagh Group omfattar förvärvet dryckesburks- och burkändsfabriker från både Rexam och Ball. 10 burkfabriker samt två burkändsfabriker finns i Europa, sju burkfabriker och en burkändsfabrik i USA samt två burkfabriker i Brasilien. Dessutom ingår även vissa utvecklings- och supportanläggningar i Tyskland, Storbritannien, Schweiz och USA i avtalet.

Enligt Ardagh Group var den sammanlagda omsättningen år 2015 för de anläggningar, som omfattas av avtalen med Rexam och Ball, cirka 3 miljarder US-dollar (ca 24,5 miljarder kronor). Förvärven kommer att göra Ardagh Group till den tredje största dryckesburkstillverkaren i världen. I Europa blir man nummer två och i USA och Brasilien nummer tre.

Ardaghs verksamheter inom metallförpackningar har hittills inte omfattat dryckesburkar, men om de nu aviserade förvärven godkänns av berörda konkurrensmyndigheter och därmed också Balls köp av Rexam genomförs som planerat, så kommer alltså Ardagh ”over night” att bli en av de största dryckesburksaktörerna globalt.

”Vi är glada att kunna utöka vår verksamhet inom konsumentförpackningar och bli ledande inom dryckesburkar. Även om vi för närvarande inte är verksamma inom dryckesburksmarknaden, så blir de verksamheter vi ska förvärva från Rexam och Ball ett starkt komplement till våra existerande verksamheter inom glas- och metallförpackningar”, säger Ardagh Groups styrelseordförande Paul Coulson.

Om de avtalade förvärven går igenom kommer Ardagh Group att omfatta 110 anläggningar i 22 länder. Antalet anställda kommer att uppgå till över 23.000 personer och den globala omsättningen beräknas överstiga 8,8 miljarder US-dollar (ca 71,4 miljarder kronor).

——————————————
N.B.: 
Ball har inga tillverkningsenheter i Skandinavien, medan Rexam har två burkfabriker i regionen: Rexam Bevarage Can Fosie AB i Malmö och Rexam Beverage Can Fredericia A/S i Danmark. Några uppgifter om exakt vilka fabriker och anläggningar, som ingår i köpeavtalet, har dock ännu inte offentliggjorts.
Enligt tidigare information är det ett krav ur konkurrenssynpunkt, bland annat från EU-kommissionen, att ett visst antal av Rexams och Balls burkfabriker avyttras, innan Balls köp av Rexam kan genomföras (Läs HÄR)
 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker