Retursystem för salladstråg testas av tysk stormarknad

PUBLICERAD: 12 november 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Specialutvecklade QR-kodförsedda tråg för självplocksallad och färdigmat ingår i det unika retursystem som nu testas i fyra av kedjan REWE:s butiker i tyska Köln. (Bild REWE/Vytal)

En tysk stormarknadskedja introducerar ett unikt retursystem för salladstråg, som styrs med hjälp av QR-koder och en app i konsumentens mobil.

Det är den tyska kedjan REWE, som tillsammans med Köln-baserade start-up-företaget Vytal, har dragit igång en testperiod i sina salladsbarer för självplock i fyra butiker i Köln och där avsikten är att minska förpackningsavfallet inom food-to-go-sektorn.

Konceptet går ut på att speciella returtråg i en dispenser vid salladsbaren kan kopplas till kundens individuella QR-kod, som utvecklats av Vytal och som finns antingen i en app i kundens mobil eller på ett speciellt ”offline”-kort.

Kunden scannar sin kod vid dispensern och kan sedan plocka ut det specialutvecklade tråget, som rymmer 1,25 liter och som kan diskas och användas i mikrovågsugn. Kunden fyller tråget, som är kraftigare och tyngre än traditionella engångstråg i plast, med önskade salladsprodukter och försluter med det medföljande locket. I kassan dras sedan vikten av tråg och lock av automatiskt innan betalning.

Efter användning har kunden två veckor på sig att gratis returnera salladstrågen till speciella returstationer i REWE:s butiker. Returen sker i några enkla steg: kunden skannar QR-koden på brickans lock, öppnar returstationens skjutdörr, sätter in brickan och stänger skjutdörren igen. Enheten kontrollerar om brickan har returnerats tom och med locket. Om så är fallet avbokas tråget från kundkontot och kunden får en returbekräftelse på sin mobiltelefon.

Den kund, som vill testa tjänsten först utan att installera Vytal-appen, kan ange sitt mobilnummer på en display i en av de butiker, som ingår i testet. Kunden får sedan ett SMS med en kod, som matas in på displayen, varefter ett tråg kan plocka ut ur dispensern. Totalt tre tråg kan på så sätt lånas via mobilnumret.

”Vår övergripande strategi är att minska förpackningsavfallet. Men samtidigt vill fler och fler kunder ha färdigmat och snacks on-the-go, vilket leder till ett ökat behov av förpackningar. Vi är glada att nu tillsammans med Vytal kunna testa detta smarta returalternativ, som gör att vi till viss del kan minska förpackningsavfallet”, säger Pia Schnück, som är hållbarhetsansvarig hos REWE.

”Vår vision är att om fem år kan alla kunder ta med sig färdigmat eller få den hemlevererad utan att producera förpackningsavfall”, säger Sven Witthöft, medgrundare av Vytal.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x