Releaf ser Sverige som en intressant marknad

PUBLICERAD: 4 oktober 2023
UPPDATERAD: 5 oktober
Alexander Sobolenko med sin franska kollega Ann Blachier.

Tidigare i år berättade vi om det ukrainska företaget Releaf som tillverkar pappersmaterial baserat på fallna löv i städer i Europa. Nu är de på plats på Empack. Norden är en målmarknad för företaget berättar Alexander Sobolenko som är vd.

Det kan låta som märkligt att löv kan vara en kommersiell resurs för storproduktion av papper. Releaf har utvecklat en teknik för detta och träffat avtal med städer runt om Europa som levererar löv som samlats upp på gatorna. Intresset för denna metod är stor, inte minst bland varumärkesägare som tydligt ser det gröna metoden. Inga träd behöver fällas för att tillverka materialet.

– Vårt stora projekt nu är byggandet av en produktionsanläggning i Frankrike. Den ska stå klar i slutet av nästa år och ha en kapacitet på 10 000 årston, berättar Alexander Sobolenko.

Releaf har produktion utanför Kiev i Ukraina, men förhållandena där är så klart inte optimala även om man håller produktionen i gång.

– Det är inte ovanligt att larmet går mitt i natten och att man tvingas ner i skyddsrum. Jag har tillbringat många nätter i bilen i parkeringsgaraget med datorn i knät, berätta Alexander. Nu delar jag min tid mellan kontoret i Kiev och det vi har i Paris.

Releaf har fått intressanta möjligheter att leverera material till företag i lyxkoncernen LVMH, något som man ser som ett första steg in på marknaden.

– Vi inser förstås att vi inte kan konkurrera med de stora papperstillverkarna i Skandinavien, men vi skulle gilla att kunna etablera ett fungerande samarbete med någon av dem och kanske lyckas ta en liten marknadsandel i framtiden.

Avsikten är att bygga ytterligare två produktionsenheter i Europa i en nära framtid. Finansieringen sker delvis via EU-medel. EU-kommissionen har listat Releaf som ett av de mest innovativa företagen i EU just nu.

Missa inte chansen att träffa Alexander Sobolenko på Empack.

 

Läs vidare

Billerud stoppar konverteringen av pappersbruket i Escanaba i Michigan

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong. Bolaget kommer istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med en måttlig investeringsnivå.
Escax

PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.
PulPac_Optipack_samplex

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Oro i den grafiska industrin när för få utbildas

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.
evax

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}