Plastpåsar är vanligaste skräpet i våra hav enligt undersökning

PUBLICERAD: 11 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

I hav och sjöar samt längs stränder upplever majoriteten av svenskar att plastpåsar är det vanligaste skräpet. (Bild Håll Sverige Rent)|

71 procent av de tillfrågade i Håll Sverige Rents Nedskräpningsbarometer 2019 upplever att plastpåsar är det vanligaste skräpet i våra hav och hälften av de tillfrågade (49 %) anser plastpåsar är det vanligaste skräpet i andra vattendrag och längs våra stränder. Nästan lika många (48 resp. 47%) anser att plastpåsar är vanligaste skräpet på rastplatser och längs bilvägar.

I parker och i stadsmiljö är det runt var fjärde person, som upplever att plastpåsar är det vanligaste skräpet. Nio vanliga miljöer har ingått i undersökningen.

Håll Sverige Rent gör en årlig Nedskräpningsbarometer ihop med Novus och i undersökningen tittar man till exempel på hur mycket skräp allmänheten upplever att det finns i olika miljöer.

Plastpåsar är en skräptyp, som en stor andel upplever är vanligt förekommande i flera miljöer. Särskilt vattendrag och hav sticker ut –, där upplevs plastpåsar upplevs som det vanligaste skräpet av störst andel av de tillfrågade. I övriga miljöer är det cigarettfimpar, plastförpackningar och dryckesbehållare, som flest upplever är det vanligaste skräpet.

De tillfrågade har fått svara på frågan ”Vilken/vilka av följande typer av skräp upplever du är vanligast förekommande i nedanstående miljöer”. Flera svarsalternativ var möjliga.

Resultatet av undersökningen ser ut så här:

 

Info om Nedskräpningsbarometern 2019
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Håll Sverige Rent. Nedskräpningsbarometern syftar till att undersöka allmänhetens inställning till nedskräpning över tid utifrån de fem områdena etik, attityd, ansvar, beteende och kunskap. Undersökningen genomfördes för första gången 2018, vilket gör denna till den andra i ordningen.
Under perioden 2 – 13 september 2019 tillfrågades 4.814 personer i åldersspannet 18-79 år.
Deltagarfrekvensen var 52%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen gäller hela populationen.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX