Plastpåsar är vanligaste skräpet i våra hav enligt undersökning

PUBLICERAD: 11 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

I hav och sjöar samt längs stränder upplever majoriteten av svenskar att plastpåsar är det vanligaste skräpet. (Bild Håll Sverige Rent)|

71 procent av de tillfrågade i Håll Sverige Rents Nedskräpningsbarometer 2019 upplever att plastpåsar är det vanligaste skräpet i våra hav och hälften av de tillfrågade (49 %) anser plastpåsar är det vanligaste skräpet i andra vattendrag och längs våra stränder. Nästan lika många (48 resp. 47%) anser att plastpåsar är vanligaste skräpet på rastplatser och längs bilvägar.

I parker och i stadsmiljö är det runt var fjärde person, som upplever att plastpåsar är det vanligaste skräpet. Nio vanliga miljöer har ingått i undersökningen.

Håll Sverige Rent gör en årlig Nedskräpningsbarometer ihop med Novus och i undersökningen tittar man till exempel på hur mycket skräp allmänheten upplever att det finns i olika miljöer.

Plastpåsar är en skräptyp, som en stor andel upplever är vanligt förekommande i flera miljöer. Särskilt vattendrag och hav sticker ut –, där upplevs plastpåsar upplevs som det vanligaste skräpet av störst andel av de tillfrågade. I övriga miljöer är det cigarettfimpar, plastförpackningar och dryckesbehållare, som flest upplever är det vanligaste skräpet.

De tillfrågade har fått svara på frågan ”Vilken/vilka av följande typer av skräp upplever du är vanligast förekommande i nedanstående miljöer”. Flera svarsalternativ var möjliga.

Resultatet av undersökningen ser ut så här:

 

Info om Nedskräpningsbarometern 2019
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Håll Sverige Rent. Nedskräpningsbarometern syftar till att undersöka allmänhetens inställning till nedskräpning över tid utifrån de fem områdena etik, attityd, ansvar, beteende och kunskap. Undersökningen genomfördes för första gången 2018, vilket gör denna till den andra i ordningen.
Under perioden 2 – 13 september 2019 tillfrågades 4.814 personer i åldersspannet 18-79 år.
Deltagarfrekvensen var 52%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen gäller hela populationen.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx