Færch Group får ny huvudägare i danska A.P. Moller Group

PUBLICERAD: 16 december 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi är mycket glada och stolta över att bli en del av A.P. Moller Group”, säger Faerch Groups VD Lars Gade Hansen. (Bild Faerch)

Danska plastförpackningsbolaget Faerch Group har fått ny huvudägare i A.P. Moller Group, som är Danmarks ledande industrikonglomerat. Dessförinnan ägdes Faerch av USA-baserade private equity-bolaget Advent International, med huvudsäte i Boston, Massachusetts, USA, som i sin tur år 2017 förvärvade Faerch från europeiska riskkapitalfonden EQT (Läs HÄR).

”Vi är mycket glada och stolta över att bli en del av A.P. Moller Group. Det passar oss perfekt, när det gäller våra kärnvärden och vi upplever fullt stöd för vår strategi för att driva branschens övergång till cirkularitet. Att vara en del av A.P. Moller-gruppen med sitt enastående familjearv, dess långsiktiga investeringsperspektiv och internationella nätverk ger många fördelar och möjligheter för Faerch”, säger Faerch Groups VD Lars Gade Hansen.

När förvärvet, som kräver sedvanliga myndighetsgodkännande, är genomfört, kommer Faerch att fortsätta att verka som ett separat företag. A.P. Moller Groups förvärv av Faerch kommer heller inte att genomföras helt förrän Faerch avslutat det tidigare aviserade köpet av italienska företaget Sirap (Läs HÄR).

”Vi investerar i och bygger företag, som har en positiv inverkan på samhället. Med sitt fokus på att göra livsmedelsförpackningar cirkulära har Faerch verkligen en sådan inverkan på samhället och vi är stolta över att välkomna Faerch till A.P. Moller Group. Med vår globala närvaro och vårt omfattande nätverk tror vi att vi kommer att vara en långsiktig partner som ger mervärde och hjälper Faerch att påskynda sin position som ett ledande hållbart livsmedelsförpackningsföretag”, säger Jan Nielsen, CIO, A.P.Moller Holding.

Faerch är ledande på den paneuropeiska marknaden som tillverkare av styva plastförpackningar för livsmedelslösningar med fokus på färdigrätter, take-away, mejeriprodukter, mm. Bolaget är marknadsledande inom lösningar för cirkulär förpackning, med produkter tillverkade av upp till 100 procent återvunnet innehåll och helt återvinningsbara till nya livsmedelsprodukter i ett oändligt antal cykler. Faerch är också det enda företaget som har ett fungerande återvinningssystem för livsmedelstråg.

A.P.Moller Group ingår i holdingbolaget A.P.Moller Holding, och består bland annat av de stora danska företagen A. P. Moller-Maersk, Danske Bank, Maersk Tankers, Maersk Drilling, KK Wind Solutions och A.P.Moller Capital.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax