Pilotprojektet som lägger locket på

PUBLICERAD: 16 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari

Stora Enso och finska mejeriföretaget Valio testar hur konsumenter reagerar på att få återanvändbara lock gjorda av träfiberbaserad biokomposit. Enligt företagen är det ett sätt att uppmuntra till minskat matsvinn. 

– Med detta pilotprojekt vill vi uppmuntra folk att ta små konkreta steg för att minska matsvinnet. Locket passar till öppnade burkar med crème fraiche och kvarg och bidrar därmed till att mindre mat slängs bort, säger Jussi-Pekka Lumme, utvecklingschef inom förpackningar på Valio, i ett pressmeddelande.

10 000 lock delas ut

Stora Enso och det finska mejeriföretaget Valio står bakom initiativet. Det handlar om totalt 10 000 lock som tillverkats av träfiberbaserad biokomposit. Valio kommer att dela ut locken i samband provsmakningar i finska butiker under januari 2020. Tanken med samarbetet mellan Stora Enso och Valio är att uppmuntra konsumenter att minska sitt matavfall, men också att testa hur biokomposit fungerar i kombination med traditionella livsmedelsförpackningar.

Användas för att ersätta plast

Locken, som är återanvändbara, är tillverkade av biokompositmaterialet DuraSense. Stora Enso har utvecklat materialet som består av en blandning av träfiber och polymerer, ett led i företagets satsning på förpackningar med förnyelsebara lösningar. Enligt företaget kan DuraSense användas för att ersätta plast i många olika produkter, och har ett lägre koldioxidavtryck än fossilbaserad plast.

Mål fram till 2035

Enligt Jussi-Pekka Lumme på Valio var var mejeriföretaget först i världen med att använda fullständigt växtbaserade enliterskartonger för mjölk 2015.

– År 2018 konverterade vi alla våra 250 miljoner takåsförpackningar för mjölk, yoghurt, grädde och fil så att de blev fullständigt växtbaserade. Förpackningarna är en del av Valios övergripande satsning på koldioxidneutral mjölk, det vill säga att helt eliminera koldioxidavtrycket för mjölk före 2035. Vi söker kontinuerligt innovativa nya förpackningsmöjligheter att testa och använda.

 

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se