Stora Enso och finska mejeriföretaget Valio testar hur konsumenter reagerar på att få återanvändbara lock gjorda av träfiberbaserad biokomposit. Enligt företagen är det ett sätt att uppmuntra till minskat matsvinn.
– Med detta pilotprojekt vill vi uppmuntra folk att ta små konkreta steg för att minska matsvinnet. Locket passar till öppnade burkar med crème fraiche och kvarg och bidrar därmed till att mindre mat slängs bort, säger Jussi-Pekka Lumme, utvecklingschef inom förpackningar på Valio, i ett pressmeddelande.
10 000 lock delas ut
Stora Enso och det finska mejeriföretaget Valio står bakom initiativet. Det handlar om totalt 10 000 lock som tillverkats av träfiberbaserad biokomposit. Valio kommer att dela ut locken i samband provsmakningar i finska butiker under januari 2020. Tanken med samarbetet mellan Stora Enso och Valio är att uppmuntra konsumenter att minska sitt matavfall, men också att testa hur biokomposit fungerar i kombination med traditionella livsmedelsförpackningar.
Användas för att ersätta plast
Locken, som är återanvändbara, är tillverkade av biokompositmaterialet DuraSense. Stora Enso har utvecklat materialet som består av en blandning av träfiber och polymerer, ett led i företagets satsning på förpackningar med förnyelsebara lösningar. Enligt företaget kan DuraSense användas för att ersätta plast i många olika produkter, och har ett lägre koldioxidavtryck än fossilbaserad plast.
Mål fram till 2035
Enligt Jussi-Pekka Lumme på Valio var var mejeriföretaget först i världen med att använda fullständigt växtbaserade enliterskartonger för mjölk 2015.
– År 2018 konverterade vi alla våra 250 miljoner takåsförpackningar för mjölk, yoghurt, grädde och fil så att de blev fullständigt växtbaserade. Förpackningarna är en del av Valios övergripande satsning på koldioxidneutral mjölk, det vill säga att helt eliminera koldioxidavtrycket för mjölk före 2035. Vi söker kontinuerligt innovativa nya förpackningsmöjligheter att testa och använda.