P&G fortsätter sin strategi att använda ”oceanplast” 

PUBLICERAD: 9 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

P&G:s diskmedel Fairy lanserar i Storbritannien i en plastflaska som till 100 procent består av återvunnen plast samt insamlad ”oceanplast”.

Tidigare i år lanserade globala dagligvarujätten Procter & Gamble (P&G) schampoflaskor tillverkade av insamlad plast från havsstränder (Läs HÄR). Flaskorna lanserades på den franska marknaden. Nu följer man upp med en flaska för diskmedel, som till 100 procent är tillverkad av återvunnen plast samt plastskräp insamlat från havs- och oceanstränder.

Den nya plastflaskan, som används till P&G:s varumärke Fairy, är även den framtagen i samarbete med återvinningsexperten TerraCycle. Flaskan kommer att introduceras på den brittiska marknaden i början av år 2018 i en upplaga på 320.00 flaskor. Enligt P&G uppgår mängden ”oceanplast” i flaskan till 10 procent, medan resten av plasten kommer från konventionella återvinningsströmmar för förpackningsplast.

Med projektet vill P&G öka konsumenternas medvetenhet om plastföroreningarna i världshaven och inspirera dem återvinna hushållsavfall och även att fysiskt deltaga i strandstädningar.

”Fairy är det största diskmedelsvarumärket i världen och mycket uppskattat i Storbritannien. Därför är det naturligt att använda Fairy för att öka konsumenternas medvetenhet om situationen för våra hav och få dem att inse vikten av återvinning”, säger Virginie Helias, ansvarig för global hållbarhet hos P&G.

P&G uppger att man på global basis planerar att använda 8.000 ton plastavfall från deponier och hav i plastflaskorna till sina diskmedelsvarumärken Fairy, Dawn, Yes, Dreft och Joy. Över 481 miljoner plastflaskor, där andelen återvunnen och insamlad plast ska uppgå till i genomsnitt 40 procent, räknar företaget med att använda.

Miljöorganisationen Ocean Conservancy, som stöds av P&G, har som mål att samla in 150 miljoner US-dollar (ca 1,2 miljarder kr) de närmaste fem åren för att förbättra insamling, sortering och återvinning av plastavfall och andra föroreningar i miljöer, som är förbundna med hav och oceaner.

”Förbättrad avfallshantering i sådana miljöer kan bidra till att flödet av plast till hav och oceaner kan halveras fram till år 2025”, säger organisationens VD Susan Ruffo.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX