P&G fortsätter sin strategi att använda ”oceanplast” 

PUBLICERAD: 9 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

P&G:s diskmedel Fairy lanserar i Storbritannien i en plastflaska som till 100 procent består av återvunnen plast samt insamlad ”oceanplast”.

Tidigare i år lanserade globala dagligvarujätten Procter & Gamble (P&G) schampoflaskor tillverkade av insamlad plast från havsstränder (Läs HÄR). Flaskorna lanserades på den franska marknaden. Nu följer man upp med en flaska för diskmedel, som till 100 procent är tillverkad av återvunnen plast samt plastskräp insamlat från havs- och oceanstränder.

Den nya plastflaskan, som används till P&G:s varumärke Fairy, är även den framtagen i samarbete med återvinningsexperten TerraCycle. Flaskan kommer att introduceras på den brittiska marknaden i början av år 2018 i en upplaga på 320.00 flaskor. Enligt P&G uppgår mängden ”oceanplast” i flaskan till 10 procent, medan resten av plasten kommer från konventionella återvinningsströmmar för förpackningsplast.

Med projektet vill P&G öka konsumenternas medvetenhet om plastföroreningarna i världshaven och inspirera dem återvinna hushållsavfall och även att fysiskt deltaga i strandstädningar.

”Fairy är det största diskmedelsvarumärket i världen och mycket uppskattat i Storbritannien. Därför är det naturligt att använda Fairy för att öka konsumenternas medvetenhet om situationen för våra hav och få dem att inse vikten av återvinning”, säger Virginie Helias, ansvarig för global hållbarhet hos P&G.

P&G uppger att man på global basis planerar att använda 8.000 ton plastavfall från deponier och hav i plastflaskorna till sina diskmedelsvarumärken Fairy, Dawn, Yes, Dreft och Joy. Över 481 miljoner plastflaskor, där andelen återvunnen och insamlad plast ska uppgå till i genomsnitt 40 procent, räknar företaget med att använda.

Miljöorganisationen Ocean Conservancy, som stöds av P&G, har som mål att samla in 150 miljoner US-dollar (ca 1,2 miljarder kr) de närmaste fem åren för att förbättra insamling, sortering och återvinning av plastavfall och andra föroreningar i miljöer, som är förbundna med hav och oceaner.

”Förbättrad avfallshantering i sådana miljöer kan bidra till att flödet av plast till hav och oceaner kan halveras fram till år 2025”, säger organisationens VD Susan Ruffo.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah