Förpackningsproducenten Peterson får ta del av drygt 85 miljoner kronor och gör stora maskininvesteringar. Samtidigt erhåller de även högsta nivån av BRC-certifiering.
– Vi är otroligt nöjda. Vi måste bli mer konkurrenskraftiga, säger vd:n Dan Johannessen.
I samband med VPK Packaging Groups- och Klingeles nyligen genomförda förvärv av förpackningsproducenten Peterson, inleddes ett investeringsprogram som omfattar cirka 25 miljoner euro. I Sverige kommer fabrikerna i Bäckefors och Norrköping moderniseras. Det rör sig om 9 miljoner euro, omkring 85 miljoner kronor som satsas på anläggningarna i form av maskininvesteringar och en ny certifiering. Dan Johannessen, vd för Peterson i Skandinavien, säger att det rör sig om bland annat rotationsstansmaskiner, wellpappmaskiner och konverteringsmaskiner:
– Vi jobbar med hela spektrat inom förpackningar och kommer uppgradera alla processer i vår maskinpark. En process som kommer dröja tre år. Det här är den första investeringen och sedan väntar nya 2018, 2019 och 2020.
Att Peterson nyligen som första företag i Skandinavien fick den högsta nivån av BRC- certifiering (BRC Global Standard for Packaging and Packaging Materials) för produktionsanläggningarna i Norrköping och Randers i Danmark innebär att Peterson numera uppfyller de strikta kraven för produktion av förpackningar för livsmedel- och läkemedel. Något som öppnar upp för nya marknader och blir en stor styrka och fördel, enligt Johannessen:
– Det gör att vi kan erbjuda våra förpackningar för hela livsmedelsindustrin och vi hoppas att certifieringen leder till andra nya kunder att jobba tillsammans med.
Peterson har drygt 600 medarbetare i Skandinavien, med en sammanlagd omsättning på ca 160 miljoner euro. Företaget har produktionsanläggningar i Sarpsborg och Sykkylven i Norge, Norrköping och Bäckefors i Sverige och Randers i Danmark. Produkterna som tillverkas inkluderar skräddarsydda korrugerade förpackningslösningar, displayer, stora lådor och standardiserade lådor.
Investeringsprogrammet godkändes strax efter förvärvet i oktober förra året. Dan Johannessen säger att investeringsprogrammet säkerställer att de investerar i både deras egen och deras kunders framtid.
– Vi är otroligt nöjda. Vi måste bli mer konkurrenskraftiga i Norden mot bland annat Tyskland och Polen.