Per Lindberg, BillerudKorsnäs: "Jag är stolt, glad och nöjd!"

PUBLICERAD: 6 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg är stolt

”Det är ju inte alltid man har anledning att vara riktigt stolt, glad och nöjd. Men nu, när 2014 har summerats, är det precis så jag känner det. Vi gjorde det vi sa att vi skulle göra – vi levererade till våra aktieägare, kunder och partners. Jag tror också att det är vad de allra flesta i bolaget känner, en stolthet och glädje över det vi skapat under året, och på längre sikt det vi är på väg att gemensamt bygga.”
Det här säger BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg i sina kommentarer till koncernens årsrapport för år 2014.

Bolagets omsättning under år 2014 ökade med sex procent från 19,7 miljarder kronor till 20,9 miljarder kronor och tillväxten blev sex provcent vilket är klart över tillväxtmålet på tre till fyra procent per år.

Rörelseresultatet ökade med hela 67 procent från 1,137 miljarder kronor till 1,901 miljarder kronor, jämnt fördelade över kvartalen.

”Vi bygger ett världsledande företag med erbjudanden, som ökar värdet för kunder, partners och samhället i stort. Vi sa efter sammanslagning och förvärv att 2013 och 2014 i första hand skulle fokuseras på konsolidering, dvs att realisera synergier och minska skuldsättningen. Det har vi gjort. Vi siktade på att nå 330 miljoner kronor i synergier innan slutet av 2015, men detta ändrades under 2013 till 530 miljoner kronor. Men även det visade sig ju med facit i hand vara en alltför konservativ bedömning. Vi nådde 530 miljoner redan under tredje kvartalet 2014! Det visar styrkan och engagemanget i företaget!”, säger Per Lindberg.

————————————————–
Per Lindbergs kommentarer i sin helhet samt komplett årsrapport för BillerudKorsnäs för år 2014 kan du läsa via länken HÄR!

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax