Per Lindberg, BillerudKorsnäs: "Jag är stolt, glad och nöjd!"

PUBLICERAD: 6 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg är stolt

”Det är ju inte alltid man har anledning att vara riktigt stolt, glad och nöjd. Men nu, när 2014 har summerats, är det precis så jag känner det. Vi gjorde det vi sa att vi skulle göra – vi levererade till våra aktieägare, kunder och partners. Jag tror också att det är vad de allra flesta i bolaget känner, en stolthet och glädje över det vi skapat under året, och på längre sikt det vi är på väg att gemensamt bygga.”
Det här säger BillerudKorsnäs VD och koncernchef Per Lindberg i sina kommentarer till koncernens årsrapport för år 2014.

Bolagets omsättning under år 2014 ökade med sex procent från 19,7 miljarder kronor till 20,9 miljarder kronor och tillväxten blev sex provcent vilket är klart över tillväxtmålet på tre till fyra procent per år.

Rörelseresultatet ökade med hela 67 procent från 1,137 miljarder kronor till 1,901 miljarder kronor, jämnt fördelade över kvartalen.

”Vi bygger ett världsledande företag med erbjudanden, som ökar värdet för kunder, partners och samhället i stort. Vi sa efter sammanslagning och förvärv att 2013 och 2014 i första hand skulle fokuseras på konsolidering, dvs att realisera synergier och minska skuldsättningen. Det har vi gjort. Vi siktade på att nå 330 miljoner kronor i synergier innan slutet av 2015, men detta ändrades under 2013 till 530 miljoner kronor. Men även det visade sig ju med facit i hand vara en alltför konservativ bedömning. Vi nådde 530 miljoner redan under tredje kvartalet 2014! Det visar styrkan och engagemanget i företaget!”, säger Per Lindberg.

————————————————–
Per Lindbergs kommentarer i sin helhet samt komplett årsrapport för BillerudKorsnäs för år 2014 kan du läsa via länken HÄR!

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah