Intervju: Paptics vd om pappersbaserade materialet med plastegenskaper

PUBLICERAD: 7 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Tuomas Mustonen, vd och en av företagets grundare, berättar om Paptic-papperets egenskaper. Foto: Pressbild

Finska Paptic bildades 2015 för att tillverka och marknadsföra ett cellulosa- och ligninbaserat patenterat papper, som är modifierat så att papperet uppför sig som plast vad gäller hårdhet, slitage och flexibilitet. Vi intervjuar vd:n Tuomas Mustonen om papperets egenskaper och hur det kan ersätta plast i en mängd olika produkter.

Paptics papper kan till exempel användas för att tillverka förpackningspåsar till torra livsmedel. Foto: Pressbild

Paptic är grundat av tre finländare med lång erfarenhet av papper och massproduktion. Vi intervjuar vd:n och en av grundarna, Tuomas Mustonen, om deras innovativa papper.

Vad är hemligheten bakom papperet?

– Visst finns det några hemligheter som jag inte kan berätta om, men i grunden är vårt patenterade papper till 100 procent baserat på cellulosa och ligninfibrer, och det betyder att det kan blandas med vilket annat vanligt papper och kartong som helst i en återvunnen produktion. Men det beter sig som plast, säger Tuomas Mustonen.

Kan ni framställa kartong?

– Vi tillverkar papper från 40 till 140 gram per kvadratmeter, så vi tillverkar inte kartong. Flexibiliteten, som är en av nyckelfaktorerna för att vi ska kunna ersätta flexibel plast, gör att vi inte kan tillverka kartong. Flexibiliteten gör att vårt papper är extremt lämpligt för flexibla förpackningsprodukter, bärkassar och andra typer av förpackningar som annars använder plast. Samtidigt är densiteten på vårt papper högre än normalt papper, så vårt 40 grams papper tar faktiskt upp 30–50 procent mindre än ett jämförbart papper.

Finns det några utmaningar när det kommer till utskrift på papper?

– Du kan trycka på vårt papper med de kända processerna: offset-, digital-, flexo- och djuptryck, och eftersom materialet är papper elimineras utmaningarna med att trycka med vattenbaserad offset på plast, även om papperet faktiskt beter sig som plast.

Finns ert papper tillgängligt som en klar film?

– Nej. Precis som transparent papper inte produceras kan vi inte heller göra vårt papper transparent. Så vi kan inte ersätta den genomskinliga plastfilmen.

Plastpåsar kan vanligtvis återvinnas. Hur är det med era papperspåsar?

– Vårt papper beter sig som plast, så våra papperspåsar kan återvinnas många gånger. De kan även vikas och vikas ut igen eftersom fibrerna inte går sönder på samma sätt som med vanligt papper. Vår forskning visar att våra påsar vanligtvis återvinns 8-10 gånger innan de slängs och återvinns till nytt papper.

Kan papperet användas för att emballera vätskor?

– Vårt papper är som normalt papper – vattenabsorberande. Så det är inte lämpligt för förpackning av vätskor. I samband med flexibla förpackningar är våra material särskilt lämpliga för torra produkter som till exempel piller, kaffe med mera, men de kan inte användas till för till exempel soppor.

Necessärer och sminkväskor är ett användningsområde för Paptics papper. Foto: Pressbild

Kan ert papper vikas på samma tysta sätt som plast?

– Ja, vårt papper beter sig som plast och kan därmed vikas många gånger utan att gå sönder, och vårt papper låter inte på samma sätt som vanligt papper. Vi vet inte om den här egenskapen är särskilt positiv, men i vart fall låter det inte på biografen om det är vårt papper som används till godispåsarna.

Utvecklar ni några nya typer av papper?

– Nu har vi precis börjat marknadsföra vårt ganska revolutionerande papper över hela världen, så vi har tillräckligt att se till, men det kanske kan vara intressant om vårt papper också skulle kunna vara isolerande så att varma eller kalla produkter kan hålla sig längre i våra förpackningar, säger Tuomas Mustonen.

Text: Henrik Christiansen, Översättning: Claes Nordström

Läs vidare

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Paboco lanserar nu världens första marknadsfärdiga pappersflaska

Paboco och Blue Ocean Closures har samarbetat för att skapa branschens första marknadsfärdiga pappersflaska och fiberbaserade lockkombination. Den är nu tillgänglig på marknaden och förväntas nå konsumenterna i början av 2025. I dag, den 8 oktober visas den för första gången för marknaden. Det sker på läkemedelsmässan CPHI i Milano.
Main Imagex

Senaste nytt

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Mycket händer hos Ishida i Norden

Det händer mycket för Ishida i Norden för närvarande. En helt ny organisation är på väg att byggas upp sedan drygt två år. Sedan många år har man jobbat med en representant, men nu är det dags att stå på egna ben igen.
Ishida