Pappersbärkassar hjälper till att bekämpa klimatförändringar

PUBLICERAD: 16 januari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Pappersbärkassar är ett bra val för konsumenter som vill hjälpa till att bekämpa klimatförändringar, enligt intresseorganisationen ”The Paper Bag”. (Bild Nordic Paper)|I en informationsgrafik har ”The Paper Bag” listat alla fördelar man anser finns med pappersbärkassar. Klicka i bilden för större bild (Bild THe Paper Bag)

Plattformen ”The Paper Bag”, som är en intresseorganisation bildad av ledande europeiska tillverkare av kraftpapper och pappersbärkassar, går nu ut med en omfattande kampanj, där man riktar sig till konsumenter, m fl. och uppmanar dem att främja uthållighet och bekämpa klimatförändringarna genom att använda pappersbärkassar.

Klicka i bilden för större bild!

”Ett första enkelt steg i kampen mot klimathotet är att ta hänsyn till miljön, när du väljer din egen förpackning, till exempel genom att använda papperspåsar”, skriver ”The Paper Bag” i sin uppmaning.

För att exemplifiera alla fördelar, som enligt organisationen finns med pappersbärkassar, har man sammanställt en informationsgrafik (se bild), som nu ska distribueras och synliggöras via olika kanaler.

”I en värld som står inför utmaningar som globalisering, klimatförändringar och råvarubrist är det viktigt att konsumenterna kan fatta välgrundade beslut”, säger Kennert Johansson, tillförordnad generalsekreterare för CEPI Eurokraft, som samlar europeiska producenter av kraft- och säckpapper.

I sin kampanj anför ”The Paper Bag” att förutom miljöaspekterna kan konsumenterna förlita sig på att pappersbärkassar är starka förpackningar, som kan klara vikter upp till 12 kilo och som kan återanvändas flera gånger för att sedan lämnas till återvinning. En pappersbärkasse, som råkar hamnar ute i naturen, bryts dessutom ner helt inom två till fem månader utan att skada miljön.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar