Plattformen ”The Paper Bag”, som är en intresseorganisation bildad av ledande europeiska tillverkare av kraftpapper och pappersbärkassar, går nu ut med en omfattande kampanj, där man riktar sig till konsumenter, m fl. och uppmanar dem att främja uthållighet och bekämpa klimatförändringarna genom att använda pappersbärkassar.
”Ett första enkelt steg i kampen mot klimathotet är att ta hänsyn till miljön, när du väljer din egen förpackning, till exempel genom att använda papperspåsar”, skriver ”The Paper Bag” i sin uppmaning.
För att exemplifiera alla fördelar, som enligt organisationen finns med pappersbärkassar, har man sammanställt en informationsgrafik (se bild), som nu ska distribueras och synliggöras via olika kanaler.
”I en värld som står inför utmaningar som globalisering, klimatförändringar och råvarubrist är det viktigt att konsumenterna kan fatta välgrundade beslut”, säger Kennert Johansson, tillförordnad generalsekreterare för CEPI Eurokraft, som samlar europeiska producenter av kraft- och säckpapper.
I sin kampanj anför ”The Paper Bag” att förutom miljöaspekterna kan konsumenterna förlita sig på att pappersbärkassar är starka förpackningar, som kan klara vikter upp till 12 kilo och som kan återanvändas flera gånger för att sedan lämnas till återvinning. En pappersbärkasse, som råkar hamnar ute i naturen, bryts dessutom ner helt inom två till fem månader utan att skada miljön.