Paper Province kan ge stöd till dina klimatsmarta idéer

PUBLICERAD: 19 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

"Kom till oss med din klimatsmarta idé. Du kan få bidrag på upp till 50.000 kronor”, säger Melinda From, innovationsrådgivare på Paper Province.  

Sveriges innovationsmyndighet Vinnova har delat ut två miljoner kronor till värmländska Paper Province samt industriklustren Triple Steelix i Bergslagen och Processum i Västernorrland. Pengarna ska användas för att hjälpa enskilda idébärare och innovatörer, som har klimatsmarta idéer. Bidrag på upp till 50.000 kronor kan delas ut för varje enskilt projekt eller idé.

”Har du en idé liggande i byrålådan, som gynnar den skogliga bioekonomin? Ta fram den nu och kom till oss med den. Det är ofta kostnaderna, som stoppar människor från att ta det första steget. Nu kan vi bidra med den kostnaden, upp till 50.000 kronor. Vi hjälper innovatören med att exempelvis ta fram en prototyp, testa idéns funktion och prestanda eller göra en kund/marknadsanalys!”, säger Melinda From, innovationsrådgivare på Paper Province.  

Skoglig bioekonomi handlar om att använda skogen på nya sätt, som bidrar till omställningen till ett fossilfritt samhälle.  

”Skogen kan exempelvis bli tyg eller bränsle och allt som idag görs av plast kan ersättas med trä. Det finns enormt många möjligheter inom de skogliga värdekedjorna”, säger Melinda From. 

Melinda From uppmanar privatpersoner, som har idéer liggande i byrålådan, att kontakta klustren.  

”Det är nu man ska göra det. Det är nu pengarna finns. De försvinner i början på nästa år”, säger hon.

Enligt Melinda From kan vem som helst ansöka om bidrag. Men det måste vara en privatperson och inte ett bolag eller någon med koppling till ett universitet, etc.  

”Man får heller inte ha kommit för långt med sin idé, det ska vara de första stapplande stegen, innan man startat bolag och kommersialiserat idén”, förklarar Melinda From.

Här finns mer information och intresseanmälan

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback