Pantsystemet firar 30 år

PUBLICERAD: 9 januari 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Pantamera 30 år - lowSverige var ett av de första länderna i Europa på att införa pant på burkar. När pantsystemet lanserades år 1984 återvanns 63 procent av alla burkar. Idag, 30 år senare återvinns 92 procent. Det gör oss till ett av de bästa länderna i världen. På 30 år har svenska folket samlat in 23 miljarder burkar som återvunnits till nya burkar. Det är en energibesparing på 4,6 miljarder kWh – för den energin kan hela Sveriges befolkning duscha 115 gånger var.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta och antalet pantade burkar och petflaskor ökar för varje år. Enligt Pantamera finns det flera orsaker till den ökade återvinningen.

– Dels handlar det naturligtvis om att vi har blivit mer miljömedvetna. En annan viktig orsak är att vi har gjort det lättare för konsumenter att återvinna sina tomma burkar och petflaskor. När konsumtionsmönstret förändras gäller det att hänga med. Idag konsumeras allt mer dryck utomhus, vilket gör att det måste finnas fler ställen än butikernas pantstationer att lämna sin pant på, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Under de senaste åren har Pantamera inlett många samarbeten för att öka antalet pantställen runt om i landet. Bland annat samarbetar man med kommuner, turistanläggningar, arenor, bensinstationer, idrottsföreningar, festivaler för att nämna några.

­– Bara under 2013 har vi inlett ett 20-tal nya samarbeten som gjort att vi fått ytterligare omkring 2000 platser runt om i landet där man kan lämna sin pant. Vi jobbar hela tiden för att öka återvinningen ytterligare och göra det så enkelt som möjligt för människor att gå från ord till handling, säger Katarina Lundell.

I år är det 30 år sedan panten på aluminiumburkar infördes och 20 år sedan panten på petflaskor infördes. Sedan införandet har återvinningen ökat konstant både för burkar och petflaskor.

– Vi är ännu inte klara med statistiken för 2013, men allt pekar på att vi sätter nytt pantrekord i år igen. Förra året återvanns 958 miljoner burkar och mycket talar för att vi spränger miljardvallen i år, säger Katarina Lundell.

Läs vidare

Dow och Procter & Gamble utvecklar ny återvinningsteknik

Dow och Procter & Gamble Company har tecknat ett utvecklingsavtal (JDA) för att skapa en ny återvinningsteknik.
Avfallx

Mindre CO2 när Coop byter från glas till plast i sillburkarna

En av årets stora mathelger är runt knuten. Två av Coops sillnyheter för året kommer i plastburkar – en förändring som nu ska appliceras på all Coop sill i glasburk.
Coop sillx

Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året

Trenden att ersätta plastförpackningar med förpackningar som kombinerar papper och plast fortsätter bland varumärkesägare med den tveksamma motiveringen att det är bättre för miljön.
Arlax

Framgång i forskning om återvinningsbara flexibla barriärförpackningar

Forskningsprojektet Circ Pack är avslutat efter drygt två år. Projektets syfte var att samla värdekedjan för att undersöka hur flexibla barriärförpackningar, som ofta används för livsmedel, ska kunna återvinnas. Tack vare projektet finns nu en framkomlig väg mot återvinningsbarhet för förpackningarna.
Filmx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax