PantaPå blir Bower och satsar på en internationell lansering

PUBLICERAD: 13 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Med kommande globala lanseringar känns det rätt att byta till ett internationellt mer gångbart namn”, säger VD Suwar Mert, som tillsammans med sin syster Berfin Mert (vice VD) har grundat företaget. (Bild Bower)|Den nya loggan visar en stiliserade silhuett av en bowerbird. |

Det svenska pantsystemet PantaPå byter namn och visuell identitet för att lanseras utomlands. Företagets nya namn är ”Bower” – ett namn som inspirerats av den australiensiska fågeln ”bowerbird”, vars hanar är kända för att samla ”skräp” för att imponera på honor..!

Affärsidén bakom PantaPå är att göra alla förpackningar, som ha en streckkod, pantbara. Systemet bygger på en app, som gör det möjligt att via en smart telefon panta alla sådana förpackningar vid helt vanliga återvinningsstationer. Flera stora och globala konsumentvaruföretag har redan anslutit sig till systemet och visionen är att alla konsumentförpackningar inom kort ska gå att panta.

Den nya loggan visar en stiliserade silhuett av en bowerbird.

Nu väljer bolaget att byta namn och visuell identitet för att kunna expandera globalt. Den nya logotypen är även den inspirerad av bower-fågeln och har en stiliserad silhuett av en bowerbird.

”Namnet PantaPå har varit en fantastisk grund att stå på, det fungerar väldigt bra lokalt och tillsammans med våra anslutna varumärken har vi lyckats skapa tyngd i etablissemanget på den svenska marknaden. I och med kommande globala lanseringar känns det däremot helt rätt att hitta ett namn, som är mer internationellt gångbart”, säger Suwar Mert, grundare av och VD för PantaPå/Bower.

Bowerbird
Bowerbirds utgör familjen lövsalsfåglar (Ptilonorhynchidae). Familjen består av 20 arter och finns i Australien och Nya Guinea.
Fåglarnas unika uppvaktningsbeteende innebär att hanarna bygger en ”lövsal” (eng. bower) av växter och dekorerar den och dess omgivning med pinnar samt färgglada föremål och ”skräppartiklar” för att locka till sig en hona. (Bild och info Wikipedia)

Med sina 170.000 + appanvändare har PantaPå/Bower sedan starten år 2016 återvunnit över fem miljoner förpackningar och besparat miljön på över 300 ton koldioxidutsläpp. Under år 2021 siktar bolaget nu på att etablera det unika svenska pantsystemet till fler länder. Först ut blir Norge, som sedan följs av de övriga nordiska länderna.

”Vi hoppas kunna kapitalisera på den solida trovärdighet, som vi byggt upp i namnet PantaPå och ta med oss det till det nya varumärket Bower. Förutom ny logga samt en del nya färger och former är allting som vanligt: Man pantar med mobilen och blir belönad. Det kommer bli bra!”, säger Suwar Mert.

Bland företag och varumärken, som redan är anslutna till pantsystemet, kan nämnas Grumme, YES, Via, Neutral, Seventh Generation, Skogaholm, Beiersdorf (Nivea), Björn Axén, Apoteket AB och Capao (säljs i USA).

Information om hur pantsystemet fungerar finns HÄR.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald