PantaPå blir Bower och satsar på en internationell lansering

PUBLICERAD: 13 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Med kommande globala lanseringar känns det rätt att byta till ett internationellt mer gångbart namn”, säger VD Suwar Mert, som tillsammans med sin syster Berfin Mert (vice VD) har grundat företaget. (Bild Bower)|Den nya loggan visar en stiliserade silhuett av en bowerbird. |

Det svenska pantsystemet PantaPå byter namn och visuell identitet för att lanseras utomlands. Företagets nya namn är ”Bower” – ett namn som inspirerats av den australiensiska fågeln ”bowerbird”, vars hanar är kända för att samla ”skräp” för att imponera på honor..!

Affärsidén bakom PantaPå är att göra alla förpackningar, som ha en streckkod, pantbara. Systemet bygger på en app, som gör det möjligt att via en smart telefon panta alla sådana förpackningar vid helt vanliga återvinningsstationer. Flera stora och globala konsumentvaruföretag har redan anslutit sig till systemet och visionen är att alla konsumentförpackningar inom kort ska gå att panta.

Den nya loggan visar en stiliserade silhuett av en bowerbird.

Nu väljer bolaget att byta namn och visuell identitet för att kunna expandera globalt. Den nya logotypen är även den inspirerad av bower-fågeln och har en stiliserad silhuett av en bowerbird.

”Namnet PantaPå har varit en fantastisk grund att stå på, det fungerar väldigt bra lokalt och tillsammans med våra anslutna varumärken har vi lyckats skapa tyngd i etablissemanget på den svenska marknaden. I och med kommande globala lanseringar känns det däremot helt rätt att hitta ett namn, som är mer internationellt gångbart”, säger Suwar Mert, grundare av och VD för PantaPå/Bower.

Bowerbird
Bowerbirds utgör familjen lövsalsfåglar (Ptilonorhynchidae). Familjen består av 20 arter och finns i Australien och Nya Guinea.
Fåglarnas unika uppvaktningsbeteende innebär att hanarna bygger en ”lövsal” (eng. bower) av växter och dekorerar den och dess omgivning med pinnar samt färgglada föremål och ”skräppartiklar” för att locka till sig en hona. (Bild och info Wikipedia)

Med sina 170.000 + appanvändare har PantaPå/Bower sedan starten år 2016 återvunnit över fem miljoner förpackningar och besparat miljön på över 300 ton koldioxidutsläpp. Under år 2021 siktar bolaget nu på att etablera det unika svenska pantsystemet till fler länder. Först ut blir Norge, som sedan följs av de övriga nordiska länderna.

”Vi hoppas kunna kapitalisera på den solida trovärdighet, som vi byggt upp i namnet PantaPå och ta med oss det till det nya varumärket Bower. Förutom ny logga samt en del nya färger och former är allting som vanligt: Man pantar med mobilen och blir belönad. Det kommer bli bra!”, säger Suwar Mert.

Bland företag och varumärken, som redan är anslutna till pantsystemet, kan nämnas Grumme, YES, Via, Neutral, Seventh Generation, Skogaholm, Beiersdorf (Nivea), Björn Axén, Apoteket AB och Capao (säljs i USA).

Information om hur pantsystemet fungerar finns HÄR.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax