Pantameras skoltävling avgjord – Huddunge Byskola segrade

PUBLICERAD: 19 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Elever i 282 skolklasser deltog i höstens upplaga av Pantameras skoltävling Pantresan. (Bild Pantamera)

Höstupplagan av Pantameras skoltävling Pantresan har nu avgjorts och segrare blev lilla Huddunge Byskola i Heby kommun, Uppsala län.

Utbildningspaketet och skoltävlingen Pantresan har engagerat landets elever kring återvinning i över tio år. Sammanlagt har fler än 100.000 elever deltagit genom åren. Nu är höstens upplaga av tävlingen, där 282 klasser deltog, avgjord och vinnarklassen har just mottagit en prischeck på 10.000 kronor från Pantamera.

”Syftet med Pantresan är att i tidig ålder väcka barnens intresse och öka kunskapen om miljöfrågor i allmänhet och återvinning i synnerhet. Pantresan är ett mycket uppskattat utbildningspaket, både bland lärare och elever. Vi är glada och stolta att på ett lekfullt och samtidigt pedagogiskt sätt kunna bidra till ett ökat engagemang i hållbarhetsfrågor”, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Pantresan är ett kostnadsfritt digitalt undervisningskoncept som bland annat innehåller förslag till lektionsupplägg, lekfulla uppgifter och ett tävlingsmoment. Undervisningsmaterialet utgår från Skolverkets mål för miljö och livsstil som bland annat säger att elever ska förstå hur användning av produkter i hemmet påverkar miljön.

Vinnande skolklasser i Pantresan är: 
Första plats: Huddunge Byskola i Heby
Andra plats: Klass 3 på Carlshöjdsskolan i Umeå
Tredje plats: Klass 6b på Vibyskolan i Sollentuna
Delad fjärde plats: Klass 2-3 på Trädgårdsskolan i Gävle, Klass 2 på Frötuna skola i Norrtälje, Klass 5 på Björnåkerskolan i Skellefteå, Klass 5 på Brålanda Skola i Vänersborg, Klass 1-3 på Gottne Byskola i Örnsköldsvik, Klass 1-2d på Salemsskolan i Salem, Klass 5 på Lammhults skola i Växjö, Klass 1 på Lotorp i Finspång, Klass vit på Årsta grundsärskola i Uppsala, Klass 2 a på Nordhemsskolan i Göteborg, Klass 4 på Hansåkerskolan i Ragunda och, Klass 4 på Skönsmons skola i Sundsvall

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se