Pandemin har förändrat hur vi pantar burkar och PET-flaskor

PUBLICERAD: 25 september 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Pantningen har ökat i alla län utom ”gränshandelslänen” och allt fler samlar på sig pantburkar- och –flaskor i hemmen och ”storpantar” i Pantamera Express-automaterna. (Bild Pantamera)

Corona-pandemin har förändrat svenskarnas pantningsmönster. Allt fler ”storpantar” samtidigt som stora geografiska skillnader uppstått. Det visar den summering som Returpack/Pantamera har gjort av pantningen av dryckesburkar och PET-flaskor under första halvåret 2020.

Enligt undersökningen har pantningen ökat mer än vanligt på de flesta håll i landet, medan antalet pantade burkar och flaskor har minskat i andra delar, där gränshandeln vanligtvis är stor. Allt fler väljer också att panta större mängder på en gång i de så kallade Pantamera Express-automaterna, som finns runt om i landet i anslutning till återvinningscentraler. Automaterna är placerade utomhus, vilket gör det lättare att hålla rekommenderade avstånd.

”Vi ser en ökning över i stort sett hela landet med undantag för Värmland, Jämtland och Västra Götaland. Det är län, som vanligtvis har stor gränshandel och som påverkats kraftigt, när Norge stängde sin gräns till Sverige i mars. Sedan dess har norrmännen varken kunnat handla eller panta i Sverige med undantag för några få veckor”, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Pantningen i Värmland, där det normalt pantas flest burkar och flaskor per person i Sverige, minskade exempelvis med drygt nio miljoner förpackningar under det första halvåret. Samtidigt som antalet pantade förpackningar steg med över nio miljoner både i Stockholm och i Skåne.

”Sedan mars har gränshandelspantningen minskat med 95 procent. Även om alla burkar och flaskor, som i normala fall säljs till Norge, inte kommer tillbaka till vårt svenska pantsystem, så påverkas pantningen av att gränshandeln upphört”, säger Katarina Lundell.

Att svenskar i högre utsträckning har hållit sig hemma under pandemin har också inneburit att mängden pant från restauranger har minskat. Likaså har antalet burkar och flaskor, som en normal sommar kommer in från festivaler, konserter och evenemang, minskat. Men i gengäld har pantningen från hushållens ”hemkonsumtion” ökat.

”Det här beror högst troligt på att vi har förändrat vårt beteende och tillbringat mer tid hemma. De undersökningar vi gör regelbundet visar att vi är bättre på att panta de burkar och flaskor, som vi konsumerar i hemmet. än de vi konsumerar ´on the go´”, säger Katarina Lundell.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco