Pandemin har förändrat hur vi pantar burkar och PET-flaskor

PUBLICERAD: 25 september 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Pantningen har ökat i alla län utom ”gränshandelslänen” och allt fler samlar på sig pantburkar- och –flaskor i hemmen och ”storpantar” i Pantamera Express-automaterna. (Bild Pantamera)

Corona-pandemin har förändrat svenskarnas pantningsmönster. Allt fler ”storpantar” samtidigt som stora geografiska skillnader uppstått. Det visar den summering som Returpack/Pantamera har gjort av pantningen av dryckesburkar och PET-flaskor under första halvåret 2020.

Enligt undersökningen har pantningen ökat mer än vanligt på de flesta håll i landet, medan antalet pantade burkar och flaskor har minskat i andra delar, där gränshandeln vanligtvis är stor. Allt fler väljer också att panta större mängder på en gång i de så kallade Pantamera Express-automaterna, som finns runt om i landet i anslutning till återvinningscentraler. Automaterna är placerade utomhus, vilket gör det lättare att hålla rekommenderade avstånd.

”Vi ser en ökning över i stort sett hela landet med undantag för Värmland, Jämtland och Västra Götaland. Det är län, som vanligtvis har stor gränshandel och som påverkats kraftigt, när Norge stängde sin gräns till Sverige i mars. Sedan dess har norrmännen varken kunnat handla eller panta i Sverige med undantag för några få veckor”, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Pantningen i Värmland, där det normalt pantas flest burkar och flaskor per person i Sverige, minskade exempelvis med drygt nio miljoner förpackningar under det första halvåret. Samtidigt som antalet pantade förpackningar steg med över nio miljoner både i Stockholm och i Skåne.

”Sedan mars har gränshandelspantningen minskat med 95 procent. Även om alla burkar och flaskor, som i normala fall säljs till Norge, inte kommer tillbaka till vårt svenska pantsystem, så påverkas pantningen av att gränshandeln upphört”, säger Katarina Lundell.

Att svenskar i högre utsträckning har hållit sig hemma under pandemin har också inneburit att mängden pant från restauranger har minskat. Likaså har antalet burkar och flaskor, som en normal sommar kommer in från festivaler, konserter och evenemang, minskat. Men i gengäld har pantningen från hushållens ”hemkonsumtion” ökat.

”Det här beror högst troligt på att vi har förändrat vårt beteende och tillbringat mer tid hemma. De undersökningar vi gör regelbundet visar att vi är bättre på att panta de burkar och flaskor, som vi konsumerar i hemmet. än de vi konsumerar ´on the go´”, säger Katarina Lundell.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax