Packnorth ger branschfolket möjlighet att ses på distans

PUBLICERAD: 15 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Förpackningsbranschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter”, säger Daniel Wahlgren, mässansvarig för Packnorth, vars hemsida (https://www.packnorth.se) nu finns på nätet. (Bild Claes Nordström)

10 – 12 maj är det dags för Packnorth – en digital nordisk mässa under tre dagar, som riktar in sig på hela förpackningsbranschen.

Daniel Wahlgren, mässansvarig för Packnorth, ser ett stort intresse för mässan både från utställare och besökare.
”Vi siktar på strax över 5.000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare”, säger han.

Systermässan Sign&Print Connect hade sin debut 9 – 11 februari i år. Enligt arrangören blev det succé direkt med över 3.500 besökare och ett 40-tal utställare. Den digitala mässan ämnad för den grafiska industrin bjöd på presentationer och världsnyheter – sammanlagt 558 produktnyheter – för bland annat skyltar och storformat, tryck, print och efterbehandling.

Nu tas konceptet vidare med en digital mässa för hela förpackningsindustrin. 10 – 12 maj arrangeras Packnorth av AGI Publishing house och Pack Sweden.

Täcker in hela förpackningskedjan
Packnorth samlar tillverkare, återförsäljare och leverantörer inom förpackningsdesign, material, utrustning, teknik samt automations- och logistiklösningar. Mässan tar sikte på att ge besökarna de senaste innovationerna inom hela förpackningskedjan.

Daniel Wahlgren, mässansvarig, säger att mässan är ett ypperligt tillfälle för förpackningsindustrin att träffas, när det fysiska mötet inte är möjligt i större skala. Samtidigt poängterar han att ingen i dagsläget vet hur länge vi kommer att dras med dessa osäkra tider (läs Covid-19-pandemin). Han säger att Packnorth blir en samlingsplats för hela förpackningsindustrin:

”I stället för att bara kommunicera i sina egna kanaler och sitt befintliga nätverk får företag nu en riktig chans att nå ut till nya potentiella kunder”, säger Daniel Wahlgren.

Digitalt – utan begränsningar
Han säger att en övergång håller på att ske från fysiska mässor och event till digitala. Det sker kanske inte över något år, men hur ser det ut om fem år? Om tio år? En sak är säker, den pågående pandemin har snabbat på det hela.

”Med vårt kontaktnätverk når vi alla besökare som normalt kommer till de fysiska mässorna, och mer därtill. Det fina är att vi alla inte blir begränsade geografiskt. Folk behöver inte resa till storstäderna för att vara med. Det blir enkelt för företag att visa upp sina nyheter och vad de är bra på, oberoende av om de befinner sig i Sverige eller något annat nordiskt land”.

Hur är intresset för mässan?
”Mycket bra, branschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter. Digitalt är en väg som andra evenemang också har gått mot – detta tillsammans med lite efterforskning har gjort oss säkra på att vi är på rätt spår”.

”Vår förväntan är att vi kommer att få tusentals besökare. Vi siktar på strax över 5 000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare”.

Varför ska man besöka mässan?
”Du får möjlighet att träffa massor av aktörer i förpackningsindustrin på ett Corona-säkert sätt. Det blir spännande live-presentationer från medverkande organisationer och utställare. Det senaste i produktväg och fokus på förpackningsfrågor, som genomsyrar branschen; miljö, hållbarhet, materialval och automation. Allt på ett och samma ställe. Och framför allt får du chansen att möta människor – ta personlig kontakt med företagens experter inom det du är intresserad av – precis som i en vanlig fysisk mässmonter”.

Hur ser mässans plattform ut?
”Vi har tagit fokus på användarvänlighet för både utställare och mässbesökare. Utställarföretagen kan lätt navigera och manövrera över sin egen montersida. Beroende på vilken paketlösning du har valt, så kan du ladda upp produkter och produktbeskrivningar, genomföra live-presentationer, och enkelt få potentiella och nyfikna kunder att nå just dig.

Registreringen till mässan är gratis för besökare.

Text: Claes Nordström

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback