Packnorth ger branschfolket möjlighet att ses på distans

PUBLICERAD: 15 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

”Förpackningsbranschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter”, säger Daniel Wahlgren, mässansvarig för Packnorth, vars hemsida (https://www.packnorth.se) nu finns på nätet. (Bild Claes Nordström)

10 – 12 maj är det dags för Packnorth – en digital nordisk mässa under tre dagar, som riktar in sig på hela förpackningsbranschen.

Daniel Wahlgren, mässansvarig för Packnorth, ser ett stort intresse för mässan både från utställare och besökare.
”Vi siktar på strax över 5.000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare”, säger han.

Systermässan Sign&Print Connect hade sin debut 9 – 11 februari i år. Enligt arrangören blev det succé direkt med över 3.500 besökare och ett 40-tal utställare. Den digitala mässan ämnad för den grafiska industrin bjöd på presentationer och världsnyheter – sammanlagt 558 produktnyheter – för bland annat skyltar och storformat, tryck, print och efterbehandling.

Nu tas konceptet vidare med en digital mässa för hela förpackningsindustrin. 10 – 12 maj arrangeras Packnorth av AGI Publishing house och Pack Sweden.

Täcker in hela förpackningskedjan
Packnorth samlar tillverkare, återförsäljare och leverantörer inom förpackningsdesign, material, utrustning, teknik samt automations- och logistiklösningar. Mässan tar sikte på att ge besökarna de senaste innovationerna inom hela förpackningskedjan.

Daniel Wahlgren, mässansvarig, säger att mässan är ett ypperligt tillfälle för förpackningsindustrin att träffas, när det fysiska mötet inte är möjligt i större skala. Samtidigt poängterar han att ingen i dagsläget vet hur länge vi kommer att dras med dessa osäkra tider (läs Covid-19-pandemin). Han säger att Packnorth blir en samlingsplats för hela förpackningsindustrin:

”I stället för att bara kommunicera i sina egna kanaler och sitt befintliga nätverk får företag nu en riktig chans att nå ut till nya potentiella kunder”, säger Daniel Wahlgren.

Digitalt – utan begränsningar
Han säger att en övergång håller på att ske från fysiska mässor och event till digitala. Det sker kanske inte över något år, men hur ser det ut om fem år? Om tio år? En sak är säker, den pågående pandemin har snabbat på det hela.

”Med vårt kontaktnätverk når vi alla besökare som normalt kommer till de fysiska mässorna, och mer därtill. Det fina är att vi alla inte blir begränsade geografiskt. Folk behöver inte resa till storstäderna för att vara med. Det blir enkelt för företag att visa upp sina nyheter och vad de är bra på, oberoende av om de befinner sig i Sverige eller något annat nordiskt land”.

Hur är intresset för mässan?
”Mycket bra, branschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter. Digitalt är en väg som andra evenemang också har gått mot – detta tillsammans med lite efterforskning har gjort oss säkra på att vi är på rätt spår”.

”Vår förväntan är att vi kommer att få tusentals besökare. Vi siktar på strax över 5 000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare”.

Varför ska man besöka mässan?
”Du får möjlighet att träffa massor av aktörer i förpackningsindustrin på ett Corona-säkert sätt. Det blir spännande live-presentationer från medverkande organisationer och utställare. Det senaste i produktväg och fokus på förpackningsfrågor, som genomsyrar branschen; miljö, hållbarhet, materialval och automation. Allt på ett och samma ställe. Och framför allt får du chansen att möta människor – ta personlig kontakt med företagens experter inom det du är intresserad av – precis som i en vanlig fysisk mässmonter”.

Hur ser mässans plattform ut?
”Vi har tagit fokus på användarvänlighet för både utställare och mässbesökare. Utställarföretagen kan lätt navigera och manövrera över sin egen montersida. Beroende på vilken paketlösning du har valt, så kan du ladda upp produkter och produktbeskrivningar, genomföra live-presentationer, och enkelt få potentiella och nyfikna kunder att nå just dig.

Registreringen till mässan är gratis för besökare.

Text: Claes Nordström

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax