Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

PUBLICERAD: 24 april 2024
UPPDATERAD: 24 april

Året var 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här. I vissa fall kan man konstatera att inte mycket verkar ha hänt genom åren. Förpackningsindustrin brottas med problem som fanns redan i mitten av 1900-talet. Texterna är publicerade exakt som de står i tidningarna.

Den här gången har vi bläddrat i årgång 1974 och hittat lite smått och gott. När det gäller kvinnor i marknadsföring har det onekligen hänt mycket, när det gäller plastbärkassar verkar tiden nästan stått still.

Lätt & Lagom

Mjölkcentralens lättmargarin som med framgång lanserats under året har försetts med en förpackning som utvecklats och tillverkats av AB Torsten Jeppsson i Ystad. Konstruktionen är patentsökt.

Bordsförpackningens tråg består av tre delar – ett inre vitt PVC-tråg, en röd kartong med tryck i svart och gult på tre sidor och ett yttre PVC-tråg. Ett oblat av aluminiumfolie värmeförseglas vid tråget, vilket innebär förlängd hållbarhet för produkten. Det röda locket slutligen består även det av PVC. Tillsammans bildar förpackningens olika beståndsdelar ett fullgott produktskydd och ett attraktivt blickfång i mejerihyllorna – speciellt som produktnamnet i fortsättningen även kommer att finnas på förpackningens gavlar.

Förpackningens konstruktör, Sven Andersson hos Torsten Jeppsson AB omtalar för Nord-EMBALLAGE att det bland annat är trycktekniska skäl som gör att man valt att tillverka tråget i tre delar. För att uppnå fullgott produktskydd kunde man i princip valt ett tråg av tjockare PVC, men det hade inneburit ett mera komplicerat tryckningsförfarande än vad som är fallet vid tryckning av det plana kartongämnet. Förpackningen tillverkas i en för ändamålet framtagen maskin, som även kan användas till andra format.

Ny produkt i ny förpackning

Färskost-massa – en näringsriktig färskvara med låg fetthalt och mycket protein – lanserades för något år sedan av Gefleortens Mejeriförening. Till denna produkt har valts en ny förpackning som är en avhuggen Pure-Pak och kallas Elotainer.

Pure-Pak är i Sverige mest känd som ett mjölkförpackningsemballage men används också för juice, yoghurt och andra flytande produkter.

För viskösa produkter som ska tas ur förpackningen med sked eller kniv är Pure-Pak-förpackningen mindre lämplig – åtminstone om man ska någon glädje av hällpipen. Elotainern har därför tagits fram som ett komplement till den vanliga Pure-Pak-förpackningen.

Vid konstruktionen av Elotainern har man tagit till vara de fördelar som ligger i att använda samma metod som vid produktionen av Pure-Pak, nämligen att från rulle med hög hastighet kunna producera förpackningsämnen som sedan reses, fylles och förslutes i en helautomatisk fyllningsmaskin.

I princip är Elotainern en avhuggen Pure-Pak och kan göras i olika storlekar på såväl 1-liters som 2-litersbas.
Förpackningen förses med ett lock, som kan utformas i polyethen, PVC eller polystyren. Locket kommer också att kunna förseglas – när förseglingen brutits fungerar locket som ett snap-on-lock. Invändigt kan Elotainern bekläs med plast eller aluminiumfolie och den ska även kunna förses med ett oblat.

Den version av Elotainern som Gefleortens Mejeriförening lanserar är den första varianten i utvecklingsprogrammet. Det är en liten kub gjord på 1-litersbas och rymmande 250 g, invändigt belagd med aluminiufolie och försedd med lock av polystyren. Locket har en upphöjd fyrkant för att klara av tryckbelastningen vid stapling och pålägges manuellt tills automatiken är fullt utbyggd. Fyllningen sker i Pure-Pak maskiner med specialfyllare för viskösa produkter. En wellbricka rymmande tio askar användes som transportförpackning och alltsammans är pall- och modulanpassat.
Elotainer kan användas för en rad olika viskösa produkter exempelvis som djupfrysningsemballage i andra hand i hushållen.
De olika versionerna med tillhörande automatisk automatisk maskinutrustning räknar Elopak med att ha framme vid årsskiftet 1974 – 75.

Ny appliceringsmetod för etiketter

En förpackning som etiketteras samtidigt med formsprutningsskedet har presenterats under namnet Cerbox. Med denna nya teknik kan man förse förpackningen med en etikett av varierande typ utan adhesiv direkt i formen.

Det är AB Cerbo i Trollhättan, som presenterar denna nyhet på förpackningsmarknaden. Det behövs inte längre några maskinella investeringar för fastsättning av etiketten, som tål vattenspolning och även kokning i samband med sterilisering.
Etiketten kan också tillverkas av aluminium och appliceras runt hela förpackningen, varigenom en ljus- och aromtät förpackning erhålles, med andra ord en halvkonservförpackning.

Cerbo introducerar nu på marknaden tre nya förpackningar av typ Cerbox med volymer på 250 ml, 350 ml samt 600 ml. Cerbox kan utrustas med tryckta etiketter på två eller fyra sidor samt botten om så önskas.

Reds anm. I dag känner vi tekniken som IML (In Mould Labelling) som alltså är en svensk uppfinning. För några år sedan intervjuade tidningen Packnews upphovsmannen bakom tekniken.

Är sådant nödvändigt?

Det finns verkligen anledning att undra vad dessa tre flickor har med förpackningsmaskiner, vågar och cellofan att göra. Är maskinerna respektive materialen inte tillräckligt bra för att tala för sig själva – med en illustrativ bild och informativ text?

     

Saken blir inte heller bättre av att vissa redaktörer försker fånga sina läsares intresse genom att använda precis samma osmakliga taktik som företagens reklamfotografier. Så här skriver en av våra manliga kollegor om bild A: ”Beundra hennes underrede pojkar!” Det är inte konstigt att könsroller och gamla fördomar hänger i….

Reds anm. Det var onekligen andra tider på 70-talet, men som synes uppskattade vi så klart inte jargongen i marknadsföringen.

Färdigslösat

I dessa energi- och oljekrisens dagar inställer sig en och annan fundering kring våra vanor- eller snarare ovanor. En av dessa ovanor vi har lagt oss till med är ett fullständigt hänsynslöst eller varför inte säga idiotiskt frosseri i bärkassar i affärer och varuhus. Idiotiskt därför att vi naturligtvis får betala kalaset själva, även om inte priset är påsatt varje kasse vi tar. Hänsynslöst därför att alla konsumenter får betala vad några bär hem i form av extrakassar.

Priserna stiger på både papper och plast och därmed stiger också priserna på bärkassar av båda materialen. Priserna kommer att avgöra vilket material som kommer att vinna terräng på bekostnad av det andra.

Det är varken orealistiskt eller särskilt pessimistiskt i dagens situation att tänka sig att vi får betala en slant för våra bärkassar i en snar framtid. Då menar jag – köpa dem direkt vid kassan – inte som hittills betala den totala bärkasseåtgången i form av pålägg på varorna.

Systemet synes mig ärligare och framför allt rättvisare än det nuvarande och kanske kan det leda till att vi lär oss spara kassarna och ta med dem nästa gång vi handlar – det är väl det som kallas återbruk – ett populärt ord i dagens miljödebatt. I det sammanhanget tror jag att man törs påstå att det inte blir så många kassar i naturen heller om vi får ”betala” för dem.

                                                                                                                                              ”Två flugor i en smäll”

Reds anm. Ovanstående är en insändare till Nord-Emballages insändarsida Ventilsäcken i januari år 1974. Ja, vad säger man, inte mycket nytt under solen så här femtio år senare!

Läs vidare

Packnews fyller 90 år - Vi ser tillbaka på 1959

Sjuttiotvå champagneglas i en papplåda har på 320 dagar gjort en fyratusenmilafärd runt jorden utan att krossas – det låter onekligen ganska otroligt, men det är faktiskt sant! Att skicka dyrbara glas jorden runt i så tunn emballering kan tyckas som något av ett vågspel, om man vill få tillbaka dem hela och oskadade.
gladax

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1964

År 1964 var startåret för Scanpack. Så här kommenterade vi det på ledarplats.
Symboler

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1977

Världens första konservburk i plast! Så sa Åkerlund&Rausing om sin nya laminatburk Letpak vid introduktionen år 1977.
Letpak

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.