På agendan: Varumärkesskydd och plastbantning

PUBLICERAD: 22 april 2021
UPPDATERAD: 24 januari

”Det här är riktigt spännande”. Det är svaret Lasse Svärd på Gafs Kartong ger på frågan om varför man är med på Packnorth. Då menar han inte bara denna mässa utan hela den digitala utveckling som pågår just nu.

– Jag ser Packnorth, och den digitala utvecklingen som otroligt spännande, både i min roll som säljare och inköpare här på företaget. Packnorth är ett lockande koncept som jag tror vi kommer att se mer av i framtiden.

– Samtidigt ska vi se på vår stora, fysiska mässa, Scanpack, som navet, jag ser inte det här som något som konkurrerar med den, men nu när Scanpack är flyttad till nästa år, finns det ett stort behov av att hitta en branschmötesplats i år.

Lasse Svärd på Gafs Kartong ser möjligheter med att ställa ut på Packnorth. Foto: Pressbild

– Det här är faktiskt en intressant utveckling av hela mässkonceptet, säger Lasse Svärd.

Gafs Kartong producerar konsumentförpackningar av kartong och mikrowell. Tjugofyra personer är anställda i fabriken i Värnamo.

– Vi har allt som krävs under ett tak här och levererar förpackningslösningar brett till alla branscher. Lite extra intressant nu är den ökande e-handeln där vi hittat ett visst segment med företag som säljer lite mindre, lättare produkter i inte så stora serier. Vi levererar smarta lösningar utan överförpackning till dem.

Två ämnen i fokus

En viktig del i verksamheten är vara ute och träffa både existerande och nya kunder, att vara med på mässor och över huvud taget att synas. Det har det inte blivit så mycket av det senaste året.

– Vi har ett behov i branschen att träffas och att synas, det finns helt enkelt ett uppdämt behov och Packnorth är ett sätt att bli synligt. Fördelen med den här typen av mässa är att här kan du stå vid sidan av ett jätteföretag och framtona som både snyggare och smartare. Det är svårare på en fysisk mässa.

På mässan har Gafs Kartong beslutat sig för att köra två spår, varumärkesskydd och plastbantning. Man kommer att försöka köra så mycket som möjligt live och inte fastna i statiska Power Point presentationer. Det ska vara lättillgängliga och informativa tjugo minuters presentationer.

– Vi ska undvika att prata för mycket teknik och i stället gå in för att visa färdiga produkter, mer lösningsorienterat med andra ord, säger Lasse Svärd.

Från materialval till försäljning

Varumärkesskydd kommer att handla om hur man lyckas genom att göra rätt hela vägen, från materialval till marknadsföring och försäljning och hur man i detta utnyttjar kartongmaterialen på bästa sätt.

– När det gäller plastbantandet handlar det i vårt fall främst om att sträva mot att gå ifrån plastbarriärmaterial till dispersioner. Det är en resa vi är mitt uppe i. Vi vill komma bort från materialkombinationerna.

Packnorth-mässan pågår 10–12 maj. Besökare kan registrera sig gratis för att ta del av alla utställarföretagens montrar och deras presentationer på mässan.

Läs vidare

Duni Group lanserar verktyg för att spåra förpackningars koldioxidavtryck

Duni Group lanserar nu en  verifierad koldioxidavtryckskalkylator, i syfte att mäta klimatpåverkan av sina förpackningsprodukter. Beräkningsmodellen, som har validerats av Carbon Trust enligt ISO 14067:2018, gör det möjligt för företaget att erbjuda tillförlitliga och exakta data om produkternas klimatpåverkan under hela livscykeln.
Duni Group-KairitKuusikx

Stor skillnad i klimatnytta mellan återvinningsmetoder för plast

Ny forskning avslöjar stora skillnader i klimatnytta mellan olika sätt att återvinna plastförpackningar. Så kallad downcyling har enligt studien nästan lika stor klimatpåverkan som att bränna plasten.
Plaståtervinningx

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco