Ostar i smärt förpackning

PUBLICERAD: 20 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Arla blandar plast och papper i en ny förpackning till ekologiska ostklassiker.

Arla ändrar förpackningen till två av sina ostklassiker. Den består av en tunnare plastförpackning och med en överdel som ersätts av material med mer än 50 procent FSC-certifierat oblekt papper.

Den nya förpackningen avser ​Arlas ekologiska Herrgårds- och Prästostar. Enligt mejerijätten är en sänkt miljöpåverkan en viktig del i det bondeägda kooperativets strategi. Målet är att minska klimatpåverkan för förpackningarna med 25 procent fram till år 2020, jämfört med 2005.

”Ställer höga krav”

Arla skriver i ett pressmeddelande:

”Vi ställer höga krav på våra förpackningar. De ska uppfylla kraven på livsmedelssäkerhet, tåla kyla, fukt och transporter. De ska även vara lätta att använda, vilket minskar matsvinnet, och förpackningarna ska ha låg klimatpåverkan”.

Plast och papper

Förpackningens överdel är tillverkad med 60 procent FSC-certifierat oblekt papper ( från ansvarsfullt skogsbruk) samt en livsmedelsgodkänd barriärplast EVOH/PE. Underdelen som är i plast, polyamid och polyeten, blir tunnare vilket medför mindre mängd plast i förpackningen.

Två klassiska ostar

Enligt Arla bidrar den nya förpackningen till 17 procents lägre klimatpåverkan.

– Våra ekologiska klassiska ostar Präst och Herrgård får en ny förpackning där vi minskar mängden plast och går till en överdel med mer än 50 procent papper. Förpackningen får en lägre klimatpåverkan och en högre andel förnybart material. Samma goda ost men i en bättre och snyggare förpackning, säger Dominika Dubowicz-Winell, kategoriansvarig för hårdost på Arla.

 

Läs vidare

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx