Lågkonjunktur är ett ord som vi hör frekvent i dessa dagar. Vi är inne i svåra tider. Det normala är då att företag håller igen på sina investeringar, men FrontPac gör precis tvärt om och storinvesterar i en ny press.
FrontPac har beställt en KBA Rapida 145, en storinvestering som kommer på plats första halvåret i år. Vi tyckte det kunde vara intressant att höra hur man resonerar och träffade därför Martin Enocson, vd, och Jesper Ladelfa, försäljnings- och marknadschef på fabriken i Arlöv.
FrontPac tillverkar offsettryckta, kascherade wellpappförpackningar och kartongförpackningar till många sektorer. Industriförpackningar är en viktig del av produktion, liksom bag-in-boxförpackningar och förpackningar till livsmedelsindustrin. Företaget är privatägt och har under rätt många år arbetat intensivt med sitt investeringsprogram genom att förvärva företag, Antpac och Gefle Kartong & Display, samt investera i ny produktionsutrustning. För ett och ett halvt år sedan installerade man sin andra wellpappmaskin för egen tillverkning av wellpapp och flera nya stansmaskiner har kommit på plats liksom logistiklokaler i närheten av fabriken. Det står med andra ord inte stilla hos FrontPac.
– Vi är inne i en mycket positiv utveckling och räknar med att omsätta runt trehundrafemtio miljoner kronor i år, vilket är en kraftig ökning, berättar Martin Enocson.
– När pandemin drog i gång var vi nervösa, hur skulle det bli, men det visade sig att det inte fanns någon grund till nervositeten. Visst, det innebar tufft arbete för alla, inte minst för våra säljare, som inte kunde vara ute på fältet och vi slogs med långa leveranstider på material och kraftiga prishöjningar, problem som hänger i fortfarande.
– Vi tänkte rätt visade det sig. När pandemin började ta fart såg vi till att dubbla våra lagervolymer av material. Vi förstod att något skulle hända och ville inte riskera att stå utan material. Det innebar att vi aldrig hade problem med våra basmaterial, men att vi som alla andra har fått slåss med långa leveranstider på till exempel tjockare kartongkvaliteter och andra specialare.
Returfiber dyrare
Prishöjningarna på material är ett problem, höjningar på femtio procent är vanligt och på vissa returpapperskvaliteter handlar det om etthundra procent. En del har man kunnat ta igen av kunderna, men att få täckning fullt ut har inte gått. Marginalerna har krympt.
– Våra säljare har gjort ett starkt jobb här och haft tät dialog med kunderna för att förklara vad som händer, säger Martin Enocson.
Priserna på returpapper menar Martin beror på att man under pandemin inte kunde ha manuell sortering av hushållsavfall, vilket gjorde att det inte kom in tillräckligt med material till bruken och det byggdes upp ett stort behov på marknaden. När pandemin släppte sitt grepp fanns det en jättelik efterfrågan från konverterare och det i ett läge där den pågående debatten om plast drivit på utvecklingen starkt på efterfrågan på fiberbaserade material. Dessutom har rörligheten för material mellan olika världsdelar inte fungerat som tidigare så det är svårare att kompensera brister på olika marknader.
– Prisutvecklingen på materialen är verkligen uppseendeväckande, flikar Jesper Ladelfa in och pekar på att det är första gången som nyfibermaterial är billigare än det återvunna.
– När det gäller plast kontra fiber finns det många synpunkter men vi tycker att det ska vara rätt material på rätt plats. Plast behövs många gånger men vi kommer att fortsätta att utveckla där plast inte är nödvändigt att använda.
Inget som biter
Svårt med materialpriser, leveranstider av material, inflation som rusar, höjda energipriser och en eventuell lågkonjunktur i kommande. Det känns med andra ord som att det bästa vore att säkra det man redan har och ligga lite lågt, men det är inte ett resonemang som biter på Martin och Jesper.
– Det går ju bra för oss och vi har vuxit markant, både organiskt och via uppköp och vi tror på en fortsatt god utveckling. Vi har behov av nya maskiner och tittar man bakåt i vår historia kan man konstatera att vi har gjort de bästa investeringarna i sämre tider. När det vänt har vi stått starka.
– Vi har också ett stort förtroende från våra ägare, och det är inget som kommer av sig själv, det är något man bygger och jobbar ihop och det har vi gjort i många år nu. Vi har dubblat omsättningen under de senaste tre åren och har god lönsamhet vilket innebär att ägarna är väldigt hoppfulla om framtiden mycket nöjda, säger Jesper Ladelfa.
Stor investering
Med andra ord var det inte svårt att kunna göra investeringen i den nya pressen, en mångmiljon investering och något man tror stenhårt på.
– Vi kör den press vi har i dag dygnet runt, det vill säga hårt, och vi kände att vi behöver en till som avlastning och för att kunna hantera de ökningar vi tror på.
KBA Rapida 145 är en tryckpress från Koenig & Bauer som kan trycka med sex färger, både vattenbaserade och UV plus lack vilket är optimalt för förpackningar som ofta har en eller två spotfärger. Den kommer andra kvartalet år 2023 och kompletterar företagets Koenig & Bauer-press KBA 162, som också är en tryckpress med kapacitet att trycka med sex färger. I och med köpet av logistiklokalen kan man frigöra utrymme bredvid den äldre maskinen. I maskinparken ingår bland annat även två wellpappmaskiner och stansmaskiner.
– Vi är ett familjeägt företag med korta beslutsvägar och kan jobba mycket lyhört och flexibel. Den här investeringen tog vi beslut på och genomförde affären på bara en vecka. Jag tror inte att det är många som har kunna axla en sådan här affär på så kort tid, säger Martin Enocson.
Jättelik back log
FrontPac har bara en konkurrent i Sverige på den kascherade wellpappen och där håller man också på med en liknande investering som kommer på plats nästa år. Ingen risk för överetablering?
– Nej, det tror vi inte, det finns en stor efterfrågan på marknaden. Det jag fick med mig från vårt deltagande på Scanpack var att många av våra kunder har en otroligt stor backlog att ta hand om efter pandemin, det kommer att ta tid att beta av den och då är förhoppningsvis lågkonjunkturen över.
– Vi producerar uteslutande skräddarsydda förpackningar med exklusivt tryck, vi gör inga bruna lådor och vi tror att det oavsett i en lågkonjunktur faktiskt kommer att behövas fler av dem. Det finns, och kommer att finnas, ett stort behov av säljande förpackningar, oavsett om det handlar om e-handel, butik eller industri, kommenterar Jesper Ladelfa.
Utbildning av personalen
Hållbarhet, inte bara i fråga om materialen, går som en röd tråd genom FrontPacs verksamhet. För framgång sitter mycket i detaljerna enligt Martin Enocson.
– Att köpa en press är en ganska enkel affär, det är mer utmanande att se till att det dagliga jobbet blir hållbart, att vi håller nere spill, jobbar med miljövänliga färger med mera, det är sådana åtgärder som säkrar jobben för våra etthundrasextio anställda.
– All person går nu en utbildning i hållbarhetsfrågor. Det är viktigt att alla vet vad som behöver göras.
Inte ens de höjda energipriserna verkar bita på Martin och Jesper, även om det så klart är allvarligt, speciellt om det blir avbrott i elleveranserna som det pratas om i Skåne. Sedan ett par år har man solceller på taket och har nu tagit beslut om att sätta upp ändå fler, till en nivå som gör att man kan bli producent av el. Dessutom jobbar man med att byta alla lampor till LED.
Martin och Jesper avslutar med att sticka ut hakan och konstatera att en lågkonjunktur inte kommer att drabba dem. Förhoppningsvis vet de vad de talar om.