Det görs ständigt förbättringar på Stora Enso Fors Bruk för att ytterligare öka säkerheten. Nyligen har det investerats fem miljoner kronor i ny utrustning i höglagret och utlastningen.
”Dessa investeringar är en viktig del i brukets utvecklingsplan och innebär att Fors Bruk blir en ännu säkrare arbetsplats”, säger Ronny Sjöberg, chef Anläggning & Investeringar, Fors Bruk.
”Det finns ett annat fokus på säkerhet inom företaget nu. Investeringar, som leder till säkerhetsförbättringar, prioriteras högre än tidigare. Det märks att det är ’safety first’ som gäller inom Stora Enso”, säger Michael Gylfe, huvudskyddsombud vid Fors Bruk
Investeringarna innebär bland annat att höglagret fått ett heltäckande vajersystem.
Höglagret på bruksområdet är 35 meter högt, har 12 våningsplan och rymmer 3000 kartongrullar. Detta lager har nu utrustats med 5000 meter vajer, 200 meter skyddsstaket och 12 säkerhetslås.
Även om höglagret är helautomatiserat, så händer det att åtgärder behöver utföras av medarbetare, som t ex underhållsarbeten. De nya säkerhetslåsen på varje våningsplan medför att man måste bryta all ström på det våningsplan man ska in och arbeta på, så att ingen utrustning kan vara i rörelse, när personen befinner sig på våningsplanet. Det är dessutom unika säkerhetsnycklar för varje våningsplan, så det finns ingen risk att flera personer är inne samtidigt och utför arbete på samma våningsplan. Medarbetarna har anpassade hjälmar och säkerhetsselar på sig och är under hela vistelsen fastknäppta i vajersystemet inne i lagret.
”Tidigare fanns det vajrar, skyddsstaket och säkerhetslås i viss utsträckning i höglagret, men inte alls i den heltäckande omfattning, som det finns nu efter investeringarna”, säger Ulf Ericsson, projektledare, Fors Bruk
Varje vardag kommer det i snitt 20 lastbilar till brukets tre utlastningsportar för att lasta kartong, som ska levereras till kunder runt om i världen. Det har nu installerats nya lastsäkringsdockor vid varje port. Dessa dockor är betydligt mer driftsäkra än tidigare utrustning. Det är rejäla och stabila dockor i galvaniserat stål som är enkla att använda, jämfört med den tidigare utrustningen i gummi.
Alla lastbilar som kommer till bruket för att lasta kartong måste säkra fast ett av bakhjulen i dockan för att porten in till utlastningen ska öppnas.
” Att lastbilen sitter fast ordentligt är numera en förutsättning för att få lasta kartong”, förklarar Ulf Ericsson.