Ökad försäljning med Shelf Smart-tjänsten

PUBLICERAD: 3 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Med ”Shelf Smart”-tjänsten kan varumärkesägarens förpackningar få den placering på butikshyllan där den fångar konsumentens blick och leder till köpbeslut.
|Med Smurfit Kappas 3D Store Visualiser prövas idéerna i en virtuell miljö.

Smurfit Kappa skriver i ett pressmeddelande att bolagets tjänst ”Shelf Smart” revolutionerar de hyllklara förpackningarnas påverkan i butik och ökar försäljningen av snabbrörliga konsumtionsvaror med upp till åtta procent, enligt den senaste återkopplingen från kunder.  
Resultaten har rapporterats av varumärkeschefer, som i samarbete med Smurfit Kappa har använt Shelf Smart-processen för att förändra hur de marknadsför varor i butik och har stöd även av företagets egna undersökningar. 

Över 50 tester, utförda i elva kategorier och i sex länder, har analyserat fler än 10.000 konsumenters beteende i samband med köpbeslut. De har visat att Shelf Smart kan bidra till en betydande förbättring av ett varumärkes synlighet och image. Resultaten bekräftar att hyllklara förpackningar kan leda till att köpbesluten i butik ökar med över tio procent.

Dessa omfattande och aktuella undersökningar av konsumentbeteende, som utförs av Smurfit Kappas innovationsteam i Global Experience Centre på Schiphol i Amsterdam, har visat sig ge betydande insikter vilka har infogats i Shelf Smart-processen för att ytterligare förfina den efter lanseringen för bara ett halvår sedan.

Shelf Smart har utformats för att förbättra snabbrörliga konsumtionsvarors prestation i butik, där man vet att 82 procent av köpbesluten tas på i genomsnitt fyra sekunder, enligt de senaste forskningsresultaten. 
Processen delas in i sex steg och använder den senaste tekniken i kombination med Smurfit Kappas expertis om förpackningar, konsumentinsikter, innovativ design och samarbetsmetoder för att testa, förfina och förbättra strategier för marknadsföring i butik, innan de tas i bruk.

Inledningsvis används Smurfit Kappas ”Shelf Viewer”-teknik, som jämför positionering och marknadsföring av över 40.000 butikshyllor och produkter, tillsammans med global designexpertis, för att ta fram unika förpackningslösningar, skräddarsydda efter verkliga behov. Därefter används en 3D-simulering, som prövar idén i en riskfri virtuell miljö, innan dess inverkan slutligen testas på verkliga konsumenter med ett onlineverktyg för spårning av ögonrörelser (Eye tracking).

Shelf Smart är en del av Smurfit Kappas målmedvetna fokus på att spara kunden tid och pengar genom att se till att förpackningslösningen är rätt, innan den blir verklighet. Shelf Smart är den första tjänsten på marknaden, som erbjuder varumärken denna typ av garanterad optimering. Hela processen från problembeskrivning till beprövad lösning kan genomföras på så kort tid som sex till åtta veckor.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker