Nytt innovationscenter för biomaterial

PUBLICERAD: 10 december 2014
UPPDATERAD: 10 december

Stora Enso kommer att koncentrera sin nya affärsutveckling inom biomaterial till ett innovationscenter som ska förläggas i Stockholmsregionen. Centret öppnas under andra kvartalet 2015 och fokuserar på forskning, applikationer, affärsutveckling och strategisk marknadsföring.

Centret ska främja innovation genom att identifiera affärsmöjligheter för förnybara material och sammanföra dem med innovations- och forskningscentra inom näringslivet och den akademiska världen. Enheten ska bemannas med Stora Enso-medarbetare som för närvarande arbetar i Sverige, Finland och Tyskland. Inledningsvis kommer centret att ha strax under 60 anställda. I slutet av 2015 beräknas centret sysselsätta cirka 75 personer.

– Vår tillgång till biomassa i kombination med vår expertis inom skogsbruk kommer att gynna våra kunder på nya, innovativa sätt i framtiden. Vårt mål är att utveckla ett konkurrenskraftigt utbud som gynnar kunder inom flera branscher och marknader samt skapar mervärde av vår råvara, säger Karl-Henrik Sundström, Stora Ensos VD.

– Vi skapar goda förutsättningar för kreativt tänkande och tvärfunktionell interaktion genom att samla FoU och affärsutveckling under samma tak. Vi vill även skapa närhet till ledande innovations- och forskningscentra på både akademisk och affärsmässig nivå, säger Antonio Batistini, chef för Innovation and Strategic Marketing, Stora Enso Biomaterials.

Stora Ensos övriga FoU-enheter påverkas inte av förändringen och kommer att finnas kvar på sina nuvarande platser.

Stora Enso Biomaterials erbjuder olika massakvaliteter för att möta behoven hos pappers-, kartong- och mjukpappersproducenter. I utbudet ingår även fluff för hygienapplikationer och dissolvingmassa för textilindustrin. Stora Enso Biomaterials mission är att hitta nya, innovativa sätt att maximera värdet på de råmaterial som kan utvinnas av trä eller andra typer av biomassa med lignocellulosa. Målet är att genom innovation utveckla Stora Enso till ett biokemiföretag för förnybara material.

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024