Nytt innovationscenter för biomaterial

PUBLICERAD: 10 december 2014
UPPDATERAD: 10 december

Stora Enso kommer att koncentrera sin nya affärsutveckling inom biomaterial till ett innovationscenter som ska förläggas i Stockholmsregionen. Centret öppnas under andra kvartalet 2015 och fokuserar på forskning, applikationer, affärsutveckling och strategisk marknadsföring.

Centret ska främja innovation genom att identifiera affärsmöjligheter för förnybara material och sammanföra dem med innovations- och forskningscentra inom näringslivet och den akademiska världen. Enheten ska bemannas med Stora Enso-medarbetare som för närvarande arbetar i Sverige, Finland och Tyskland. Inledningsvis kommer centret att ha strax under 60 anställda. I slutet av 2015 beräknas centret sysselsätta cirka 75 personer.

– Vår tillgång till biomassa i kombination med vår expertis inom skogsbruk kommer att gynna våra kunder på nya, innovativa sätt i framtiden. Vårt mål är att utveckla ett konkurrenskraftigt utbud som gynnar kunder inom flera branscher och marknader samt skapar mervärde av vår råvara, säger Karl-Henrik Sundström, Stora Ensos VD.

– Vi skapar goda förutsättningar för kreativt tänkande och tvärfunktionell interaktion genom att samla FoU och affärsutveckling under samma tak. Vi vill även skapa närhet till ledande innovations- och forskningscentra på både akademisk och affärsmässig nivå, säger Antonio Batistini, chef för Innovation and Strategic Marketing, Stora Enso Biomaterials.

Stora Ensos övriga FoU-enheter påverkas inte av förändringen och kommer att finnas kvar på sina nuvarande platser.

Stora Enso Biomaterials erbjuder olika massakvaliteter för att möta behoven hos pappers-, kartong- och mjukpappersproducenter. I utbudet ingår även fluff för hygienapplikationer och dissolvingmassa för textilindustrin. Stora Enso Biomaterials mission är att hitta nya, innovativa sätt att maximera värdet på de råmaterial som kan utvinnas av trä eller andra typer av biomassa med lignocellulosa. Målet är att genom innovation utveckla Stora Enso till ett biokemiföretag för förnybara material.

Läs vidare

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Notpla och Duni Group lanserar sjögräsbelagda livsmedelsförpackningar

Grundat i ett gemensamt fokus på hållbarhet och innovation, ingår Duni Group och det brittiska företaget Notpla ett nytt samarbete. Som ett första steg av samarbetet lanserar Duni Group en ny plastfri matförpackning med en unik sjögräsbeläggning
alga 1x

Mikroalger kan användas för tillverkning av bioplast

En forskare i Umeå visar att nordiska mikroalger som odlas i avloppsvatten kan användas för att producera PHB, en nedbrytbar bioplast.
20200131_115251

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax