Ny tryckteknik för att skapa smarta kapsyler till drycker

PUBLICERAD: 15 december 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Med Amcor Capsules tryckteknologin Impressions kan man trycka OR-koder, logotyper, etc på undersidan av flaskkapsyler. (Bild Amcor)

Amcor Capsules, som ingår i globala Amcor-koncernen, har lanserat tryckteknologin Impressions som kan användas för att skapa smarta kapsyler på dryckesförpackningar. Tekniken är utvecklad i samarbete med franska företaget MGJ, som är specialiserat på design och tillverkning av förslutningar.

Impressions-tekniken, som bygger på CMYK-färger, gör det möjligt för varumärkesägare att skriva ut allt från QR-koder till färgglada logotyper på undersidan av sina flaskkapsyler och på så sätt åstadkomma en smart digital kommunikation med konsumenterna.

Amcor Capsules skriver att lanseringen av Impressions går hand i hand med de senaste årens digitala utveckling. Covid-19-pandemin har inneburit att sociala medier och digitala upplevelser blivit allt mer viktiga och många varumärkesägare letar efter nya sätt att sticka ut och engagera sig mer direkt med kunder och konsumenter.

Med QR-koder eller andra digitala koder tryckta inuti en kapsyl kan konsumenter få viktig information om återvinningsbarhet för förpackningar eller omdirigeras till webbplatser, där de kan få exklusiva erbjudanden, etc.

”Vi är mycket stolta över att lansera Impressions och spela en viktig roll i konsumentrelationen. En enkel utskrift på undersidan av en flaskkapsyl kan inte bara förbättra kundupplevelsen utan även väcka konsumentens nyfikenhet och vilja att engagera sig digitalt”, säger Catherine Fontinha, marknadschef för Amcor Capsules.

Amcor skriver att tryckta koder inuti kapsyler även blir viktiga som spårbarhets- och autentiseringsverktyg för varumärkesägarna, eftersom den tryckta koden blir tillgänglig först en kund redan har köpt och öppnat produkten.

”Specialtrycket med Impressions har en mängd olika tillämpningar och är avsett inte bara för användare och konsumenter utan också för leverantörer och varumärkesägare”, säger Catherine Fontinha.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX