Ny studie om plastpåseskatten

PUBLICERAD: 31 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
En studie visar att försäljningen av pappersbärkassar har ökat kraftigt medan försäljningen av plastbärkassar gått ner. Foto: Pixabay

För snart två år sedan infördes den omdebatterade punktskatten på plastbärkassar. En ny studie visar att försäljning av plastkassar minskat kraftigt och att konsumenter gör andra val.

En ny studie beställd av Naturvårdsverket utvärderar försäljningseffekterna av skatten på tunna plastbärkassar som infördes i Sverige i maj 2020. Priset för en sådan plastpåse höjdes i många mataffärer från cirka tre till sju kronor. Resultatet? Skatten har haft en tydlig effekt i minskad försäljning av plastpåsar, enligt studien där dataunderlaget utgjordes av 43 butiker. Eller som Naturvårdsverket väljer att uttrycka det: ”Styrkan i effekten kan utryckas som 83 procent färre plastpåsar per krona av butiksomsättning”.

Papperskassar ökar kraftigt

Papperskassar däremot har fått ett rejält uppsving och har gått från att utgöra ungefär 20 procent till nästan 70 procent av alla sålda bärkassar. Dessutom steg försäljningsvolymen av rullar med avfallspåsar i plast steg tydligt under första kvartalet år 2020. Det kan bero på flera faktorer, enligt författarna bakom studien. En förklaring som nämns är att hushållen kommer hem med färre plastbärkassar än tidigare och därmed istället i ökad utsträckning köper särskilt anpassade plastavfallspåsar.

Många väljer medhavd kasse

I studien har det också undersökts hur många som tar med sig egna kassar hemifrån när de går och handlar. 9 av 10 personer påstod att de alltid eller oftast har med sig en egen kasse när de handlar i mataffären. 7 av 10 personer uppgav att de som medhavd kasse använder tygkasse eller annan flergångkasse. Hur detta står i relation till hur det var innan plastpåseskatten infördes, eller om konsumenternas inställning har ändrats till att ha med en egen kasse går inte att säga. Det har nämligen inte gjorts någon liknande undersökning innan skatten infördes, konstaterar Naturvårdsverket.

 

 

Läs vidare

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top