Ny studie om plastpåseskatten

PUBLICERAD: 31 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
En studie visar att försäljningen av pappersbärkassar har ökat kraftigt medan försäljningen av plastbärkassar gått ner. Foto: Pixabay

För snart två år sedan infördes den omdebatterade punktskatten på plastbärkassar. En ny studie visar att försäljning av plastkassar minskat kraftigt och att konsumenter gör andra val.

En ny studie beställd av Naturvårdsverket utvärderar försäljningseffekterna av skatten på tunna plastbärkassar som infördes i Sverige i maj 2020. Priset för en sådan plastpåse höjdes i många mataffärer från cirka tre till sju kronor. Resultatet? Skatten har haft en tydlig effekt i minskad försäljning av plastpåsar, enligt studien där dataunderlaget utgjordes av 43 butiker. Eller som Naturvårdsverket väljer att uttrycka det: ”Styrkan i effekten kan utryckas som 83 procent färre plastpåsar per krona av butiksomsättning”.

Papperskassar ökar kraftigt

Papperskassar däremot har fått ett rejält uppsving och har gått från att utgöra ungefär 20 procent till nästan 70 procent av alla sålda bärkassar. Dessutom steg försäljningsvolymen av rullar med avfallspåsar i plast steg tydligt under första kvartalet år 2020. Det kan bero på flera faktorer, enligt författarna bakom studien. En förklaring som nämns är att hushållen kommer hem med färre plastbärkassar än tidigare och därmed istället i ökad utsträckning köper särskilt anpassade plastavfallspåsar.

Många väljer medhavd kasse

I studien har det också undersökts hur många som tar med sig egna kassar hemifrån när de går och handlar. 9 av 10 personer påstod att de alltid eller oftast har med sig en egen kasse när de handlar i mataffären. 7 av 10 personer uppgav att de som medhavd kasse använder tygkasse eller annan flergångkasse. Hur detta står i relation till hur det var innan plastpåseskatten infördes, eller om konsumenternas inställning har ändrats till att ha med en egen kasse går inte att säga. Det har nämligen inte gjorts någon liknande undersökning innan skatten infördes, konstaterar Naturvårdsverket.

 

 

Läs vidare

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax

Ny obelagd kartongkvalitet från Holmen Iggesund

Invercote Touch är en ny obestruken kartong från Holmen Board & Paper. Det är en kvalitet som är designad för att möta den växande efterfrågan på hållbara och visuellt tilltalande förpackningsmaterial med bibehållen tryckbarhet.
Igge touchx

Nu kan chipspåsen och duschtvålsförpackningen pantas

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower. Det innebär att konsumenter kan panta sin chipspåse från OLW, tandkrämstuben från Jordan och tvålförpackningen från Family Fresh och få pengar tillbaka.
OLW pantx

Senaste nytt

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax