Ny förpackning för salami: transparent och återvunnen

PUBLICERAD: 22 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Danish Crown Foods salamiskivor under varumärket GØLsäljs nu i nya förpackningar med 60 procent återvunnen plast och det svarta bottentråget ersatt med ett transparent tråg. (Bild Danish Crown. Bilden är ett montage)|Sara Johansson, Danish Crown Foods Sweden.

Som en del i sin hållbarhetsstrategi har livsmedelsproducenten Danish Crown Foods introducerat nya förpackningar till sina salamiskivor under varumärket GØL.

De nya förpackningarna består till 60 procent av återvunnen plast och dessutom har det svarta bottentråget ersatts med ett transparent tråg, som är lättare att hantera vid plaståtervinningen.

Danish Crown Foods skriver i ett pressmeddelande att den nya förpackningen är ett viktigt steg i företagets hållbarhetssatsning, som bland annat innebär att år 2025 är målet att 90 procent av koncernens förpackningarna kunna återvinnas och år 2030 ska koncernenens samtliga förpackningar vara återvinningsbara.

Sara Johansson, Danish Crown Foods Sweden.

”Som en av de största aktörerna inom köttindustrin känner vi ett ansvar att leda branschen mot en mer hållbar morgondag”, säger Sara Johansson, marknadschef på Danish Crown Foods Sweden i Hisings Backa.

Bytet av förpackningar på den svenska marknaden har genomförts under sommaren. Varje år säljer den danska köttproducenten över fyra miljoner förpackningar av GØL:s salamiskivor genom Sveriges största dagligvarukedjor.

”Hållbarhet handlar om vår framtida hälsa, om att ta ansvar för våra framtida generationer. Vårt löfte är att tillsammans med vårt moderbolag Danish Crown ta på oss ledartröjan när det gäller att producera kött på ett grönare, mer hållbart och långsiktigt sätt. Vårt mål är att år 2030 ska Danish Crown vara en av världens mest hållbara köttproducenter”, säger Sara Johansson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx