Ny färdigmatsförpackning från Micvac lanseras av Coop Sverige

PUBLICERAD: 12 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Pasta Fusilli från Grön Ko är en av tre färdigmatsrätter, som Coop Sverige nu erbjuder i den nya 300-grams mikrovågsförpackningen från Micvac AB. (Bild Micvac)|

För att erbjuda sina kunder en större valmöjlighet lanserar Coop Sverige, i samarbete med livsmedelsproducenten Grön Ko, en ny storlek på förpackning för färdigmat. Den nya förpackningen från food-tech-företaget Micvac AB är rund och rymmer 300 gram.

”Den nya förpackningen är mindre än de i det befintliga sortimentet och kostar därför mindre att köpa in och tillverka. Detta gör att vi kan erbjuda produkter av samma höga kvalitet, men till ett lägre konsumentpris”, säger Jesper Malm, Strategic Buyer Private Label, Coop Sverige AB.

Idag har Coop cirka 13 produkter med Micvac-förpackningar i sitt eget varumärkessortiment samt ett stort antal bland andra varumärken. Den nya förpackningen innehåller svamprisotto, plus ytterligare två rätter, från varumärket Grön Ko och lanserades under vecka 16.

”Kategorin färsk färdigmat växer snabbt och kunderna vill ha olika förpackningsstorlekar att välja från”, säger Malin Brodén, Micvac. (Bild Micvac)

Coop väljer att satsa på en ny förpackning för att skapa större differentiering i färdigmatshyllan, då det behövs olika storlekar, former och rätter för att skapa en intressant och attraktiv hylla.

”Micvac-förpackningar gör det möjligt att sälja färdigmat, som är så lik hemgjord mat som möjligt, och genom tillagningstekniken når produkterna i Micvac-förpackning även en lång total hållbarhet, som hjälper oss förebygga svinn”, säger Jesper Malm.

Även hos Micvac ser man en ökad efterfrågan på olika storlekar på förpackningar.

”Färsk färdigmat är en av de snabbast växande kategorierna inom den svenska dagligvaruhandeln. Konsumenterna efterfrågar både ett större utbud och variation av maträtter men även andra förpackningsstorlekar. Vi ser det som ett naturligt steg att kunna erbjuda våra kunder fler storlekar för att möta den ökade efterfrågan”, säger Malin Brodén, Marketing Director Micvac.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco