Ny design på snyggaste boxen

PUBLICERAD: 27 maj 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Systembolagets kanske snyggaste box kommer nu, lagom till sommarens picknickar och fester, i ny elegantare design.

Clipboard01

När det svenska vinföretaget Oenoforos lanserade sitt succévin Vernissage i Bag-in-Box ändrades spelreglerna helt för hur en Bag-in-Box – eller rättare sagt Bag-in-Bag – kan se ut. Designen, framtagen av art directorn Sofia Blomberg, blev snabbt en favorit bland modemedvetna konsumenter och vinerna blev storsäljare på Systembolaget. Men, det är inte bara designen som uppskattas, innehållet har prisats av såväl vinskribenter som i vintävlingar både i Sverige och internationellt. Nu kommer den senaste kollektionen, samma goda viner från Vin de Pays d’Oc i Frankrike, men i en ny djurisk design.

”När jag först fick uppdraget att designa förpackningen till Vernissage så funderade jag länge på varför begreppet praktiskt måste vara så fyrkantigt och stelt när det gäller viner och Bag-in-Box”, säger designern Sofia Blomberg. ”Jag associerar vin med vänner och festliga tillfällen, utifrån det föddes idén med formen av en elegant handväska. Nu när det var dags för en ny kollektion så ville jag låta det djuriska ta över en del av elegansen. Leopardmönstrat har alltid varit en personlig favorit för mig, och också en av få trender som överlevt genom de drygt tjugo år jag arbetat med mode och förpackningsdesign. Så, i år blir det lite mer klös i Vernissage”.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco