Systembolagets kanske snyggaste box kommer nu, lagom till sommarens picknickar och fester, i ny elegantare design.
När det svenska vinföretaget Oenoforos lanserade sitt succévin Vernissage i Bag-in-Box ändrades spelreglerna helt för hur en Bag-in-Box – eller rättare sagt Bag-in-Bag – kan se ut. Designen, framtagen av art directorn Sofia Blomberg, blev snabbt en favorit bland modemedvetna konsumenter och vinerna blev storsäljare på Systembolaget. Men, det är inte bara designen som uppskattas, innehållet har prisats av såväl vinskribenter som i vintävlingar både i Sverige och internationellt. Nu kommer den senaste kollektionen, samma goda viner från Vin de Pays d’Oc i Frankrike, men i en ny djurisk design.
”När jag först fick uppdraget att designa förpackningen till Vernissage så funderade jag länge på varför begreppet praktiskt måste vara så fyrkantigt och stelt när det gäller viner och Bag-in-Box”, säger designern Sofia Blomberg. ”Jag associerar vin med vänner och festliga tillfällen, utifrån det föddes idén med formen av en elegant handväska. Nu när det var dags för en ny kollektion så ville jag låta det djuriska ta över en del av elegansen. Leopardmönstrat har alltid varit en personlig favorit för mig, och också en av få trender som överlevt genom de drygt tjugo år jag arbetat med mode och förpackningsdesign. Så, i år blir det lite mer klös i Vernissage”.