Nu ökar användningen av plastbärkassar

PUBLICERAD: 31 maj 2023
UPPDATERAD: 1 juni
En liten glädjedans bland påsarna. Bild: Dreamstime

Årsförbrukningen i Sverige för typen av plastbärkassar som mat vanligtvis bärs hem i var 17 kassar per person under 2022. Det är en liten ökning från 2021 då siffran låg på 14 kassar per person. Målet inom EU är att minska just denna typ av plastkassar till 40 stycken per person år 2025.

Under 2022 tillverkades eller fördes 206 miljoner plastkassar in på den svenska marknaden. Av dessa var 176 miljoner de tunna plastkassar som ingår i EU:s minskningsmål. Förbrukningen av plastbärkassar sjönk från 83 stycken/person och år 2017 till 14 stycken/person och år 2021 för att sedan öka lite till 17 stycken/person 2022. Den årliga förbrukningen har därmed minskat med 66 kassar per person.

Målet inom EU är att senast år 2025 få ner förbrukningen till 40 stycken/person. Om Sverige lyckas hålla nuvarande nivå till 2025 innebär det att målet nås med råge.

Under 2022 tillgängliggjordes i Sverige 3 mycket tunna plastbärkassar per person (av typen fruktpåsar med en väggtjocklek om 0–15 mikrometer). Även dessa kassar har minskat kraftigt sedan 2020, från 48 per person, men ökat något sedan 2021. De mycket tunna kassarna ingår inte i minskningsmålet.

De tjocka plastkassarna (vilket motsvarar den tjockare typen som kan köpas i till exempel klädaffärer) uppgick till 11 miljoner stycken 2022 vilket är liten ökning jämfört med 2021, och det motsvarar en kasse per person både 2021 och 2022.

Statistiken rapporteras in av berörda aktörer och summeras av Naturvårdsverket så att det går att följa upp målet om att minska mängden plastbärkassar.

 

Läs vidare

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top