Nu når Lexit nya höjder med sin automatiserade etikettproduktion

PUBLICERAD: 30 september 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Skandinaviska Lexit Group skriver att man nått nya höjder i sitt digitala etiketthanteringssystem genom  att automatisera det digitala flödet.|”Säkerhet i alla faser av produktionen är något vi anser är mycket viktigt”, säger Kai Gunnar Herseth.

Skandinaviska Lexit Group skriver att man nått nya höjder i sitt digitala etiketthanteringssystem genom  att automatisera det digitala flödet och göra processen mer transparant för kunderna.

”Vi har under lång tid utvecklat våra egna digitala etikettsystem som automatiserar och förenklar alla etikettprocesser, främst för kunder, men även internt i produktionen. Exempelviks har vi digitala pressar som automatiskt byter klichéer till nästa jobb och därmed maximerar produktionseffektiviteten. Via vårt webbcenter kan kunden hålla reda på hur produktionen går och godkänna nya design- och layoutförslag innan produktionen påbörjas. Detta bidrar till ökad säkerhet kring beställningsrutiner och förhindra felaktigheter i produktionen”, skriver Lexit i ett pressmeddelande.

”Säkerhet i alla faser av produktionen är något vi anser är mycket viktigt, inte minst gentemot kunder inom livsmedel.. Om det upptäcks felaktigheter vid kontroll av deklarationer och näringsinnehåll är det lätt att påpeka och ändra med vårt system”, säger Kai Gunnar Herseth, ägare och utvecklare av Lexit Group AS.

Under hösten har Lexit infört flera banbrytande förändringar i det digitala flödet. Förutom att ge kunderna mer detaljerad inblick, insikt och hantering av egna etiketter, sparar man nu stora resurser med den senaste automatiseringslösningen. Baserat på en detaljerad excel-fil och en anpassad designfil, avsedd för variabel utmatning, hanterar systemet nu en hel serie på hundratals utskrivna etikettfiler utan att någon har lagt sina händer på varje etikettfil.

Lexit nämner exempelvis norska producenten Bama som i somras hade behov av flera hundra olika etiketter för jordgubbsprodukter. Med den nu införda automatiserade produktionsmodellen sparade Lexit mycket tid och resurser.

”Detta ger oss oöverträffade möjligheter i den framtida etikettproduktionen”, skriver Lexit.

Lexit skriver att man ständigt strävar efter att göra de digitala processerna smartare, snabbare och mer effektiva. Genom att kategorisera etiketter enligt ”recept” kan man öka både produktions- och kostnadseffektiviteten, då etiketter med likadana variabler kan produceras i snabb takt.

”Det är en pågående process hos oss att förbättra alla processer från etikettdesign via tryckprocess och fram tills etiketten leverereras till kund”, skriver Lexit.

—————————————-
Lexit Group är en ledande skandinavisk leverantör inom datainsamling, RFID, POS/detaljhandel, produktmärkning, etiketter och programvarulösningar. Koncernen, som har huvudsäte i Norge, sysselsätter idag 120 anställda och omsätter årligen cirka 380 miljoner NOK (ca 413 svenska kronor)

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker