Nu kommer Pabocos "Next Gen Paper Bottle"

PUBLICERAD: 21 februari 2024
UPPDATERAD: 21 februari
Många pappersflaskor lär det bli om ett år.  Foto: Paboco

På temat ”Let’s paper up business!”, lanserar Paboco, The Paper Bottle Company, nu Next Gen Paper Bottle genom att nästa år starta fullskalig produktion. Man är redo att möta marknaden med en flaska som är fullt återvinningsbar i pappersströmmarna.

Paboco bygger nu en ny, toppmodern tillverkningsanläggning i Slangerup i Danmark. Målsättningen är att kunna leverera över 20 miljoner pappersflaskor i slutet av år 2025.
Packnews har skrivit många gånger om Pabocos flaska, som är den som till exempel Absolut Vodka testar och räknar med att lansera. Utvecklingen har pågått i mer än tio år, och stor bromskloss har den nödvändiga barriären varit. I testflaskor har det handlat om en mycket tunn plastkapsel vilket fått många att höja på ögonbrynen och fråga sig vad som är den miljömässiga fördelen med en sådan kombination. Tanken har aldrig varit att den färdiga lösningen ska se ut så. Nu säger Paboco att flaskan kommer att ha en minimal barriärlösning samtidigt som den förblir fullt återvinningsbar som pappersförpackning. Det får man tolka som att det nu finns en lösning.
Inledningsvis kommer flaskan att vara inriktad främst på varumärken inom skönhets- och hemvårdssektorerna, men den kommer även att användas inom olika branscher, inklusive premiumsprit, mat och dryck, vitaminer och piller, husdjursvård och mer. Denna omfattning ger konsumenterna möjlighet att vara med och driva förändring genom att välja FSC-certifierade fiberbaserade förpackningar med mindre klimat- och miljöpåverkan.

Accelererande tillväxt för en hållbar effekt

Med den stora plastförpackningstillverkaren ALPLA som ny majoritetsägare säger Paboco i ett pressmeddelande att man är redo för accelererad tillväxt och positionerar sig som en ledare inom hållbara förpackningslösningar. VD Tim Silbermann understryker detta.

Tim Silbermann kan snart ha en fullskalig produktion igång.  Foto: Paboco
Paboco CEO Tim Silbermann

– The Next Gen Paper Bottle markerar en milstolpe i vår resa mot en helt biobaserad pappersflaska. Med ALPLA:s stöd och vårt fokus på fullskalig produktion, övergår vi från en innovationspionjär till en progressiv verksamhet, redo att fylla våra orderböcker. I slutändan är vi här för att göra en hållbar inverkan och starta en rörelse genom att placera pappersflaskor i händerna på varje konsument.”

Testad och stödd av världsledande varumärken

Sedan 2021 har Paboco testat sina produkter i samarbete med Pioneer Community-medlemmar: The Absolut Group, Carlsberg Group, The Coca-Cola Company, L’Oréal och Procter & Gamble.
– Efter år av innovation och framgångsrika samarbeten är vi nu beredda att lansera Next Gen Paper Bottle i större skala, fortsätter Tim Silbermann.

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax