
På temat ”Let’s paper up business!”, lanserar Paboco, The Paper Bottle Company, nu Next Gen Paper Bottle genom att nästa år starta fullskalig produktion. Man är redo att möta marknaden med en flaska som är fullt återvinningsbar i pappersströmmarna.
Paboco bygger nu en ny, toppmodern tillverkningsanläggning i Slangerup i Danmark. Målsättningen är att kunna leverera över 20 miljoner pappersflaskor i slutet av år 2025.
Packnews har skrivit många gånger om Pabocos flaska, som är den som till exempel Absolut Vodka testar och räknar med att lansera. Utvecklingen har pågått i mer än tio år, och stor bromskloss har den nödvändiga barriären varit. I testflaskor har det handlat om en mycket tunn plastkapsel vilket fått många att höja på ögonbrynen och fråga sig vad som är den miljömässiga fördelen med en sådan kombination. Tanken har aldrig varit att den färdiga lösningen ska se ut så. Nu säger Paboco att flaskan kommer att ha en minimal barriärlösning samtidigt som den förblir fullt återvinningsbar som pappersförpackning. Det får man tolka som att det nu finns en lösning.
Inledningsvis kommer flaskan att vara inriktad främst på varumärken inom skönhets- och hemvårdssektorerna, men den kommer även att användas inom olika branscher, inklusive premiumsprit, mat och dryck, vitaminer och piller, husdjursvård och mer. Denna omfattning ger konsumenterna möjlighet att vara med och driva förändring genom att välja FSC-certifierade fiberbaserade förpackningar med mindre klimat- och miljöpåverkan.
Accelererande tillväxt för en hållbar effekt
Med den stora plastförpackningstillverkaren ALPLA som ny majoritetsägare säger Paboco i ett pressmeddelande att man är redo för accelererad tillväxt och positionerar sig som en ledare inom hållbara förpackningslösningar. VD Tim Silbermann understryker detta.

– The Next Gen Paper Bottle markerar en milstolpe i vår resa mot en helt biobaserad pappersflaska. Med ALPLA:s stöd och vårt fokus på fullskalig produktion, övergår vi från en innovationspionjär till en progressiv verksamhet, redo att fylla våra orderböcker. I slutändan är vi här för att göra en hållbar inverkan och starta en rörelse genom att placera pappersflaskor i händerna på varje konsument.”
Testad och stödd av världsledande varumärken
Sedan 2021 har Paboco testat sina produkter i samarbete med Pioneer Community-medlemmar: The Absolut Group, Carlsberg Group, The Coca-Cola Company, L’Oréal och Procter & Gamble.
– Efter år av innovation och framgångsrika samarbeten är vi nu beredda att lansera Next Gen Paper Bottle i större skala, fortsätter Tim Silbermann.