Nordamerikansk fusion skapar ny livsmedelsjätte

PUBLICERAD: 25 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Det är en stor samling framgångsrika varumärken som samlas i samma bolag

De nordamerikanska livsmedelsjättarna H.J. Heinz Company och Kraft Foods Group har träffat en definitiv överenskommelse om att gå samman. Samgåendet, som måste godkännas av Krafts aktieägare och av berörda konkurrensmyndigheter, skapar världens femte största och den nordamerikanska kontinentens tredje största livsmedelsföretag.

De båda bolagen skriver i ett pressmeddelande att det nya bolaget ska heta The Kraft Heinz Company och ha två huvudkontor – i Pittsburgh och i Chicago-området.

I det nya bolaget kommer det att finnas åtta varumärken, som vart och ett omsätter mer än en miljard US dollar och fem varumärken med omsättningar mellan en halv och en miljard dollar. Den nya livsmedelsjättens totala omsättning kommer att ligga på cirka 28 miljarder  dollar (ca 240 miljarder kronor).

Enligt pressmeddelandet kommer kombinationen av Krafts starka varumärken och Heinz internationella ställning att ge betydande synergier och en stark plattform för såväl organisk tillväxt som global expansion,

Fusionen beräknas vara helt genomförd under andra halvåret 2015.

Noteras bör att globala koncernen Kraft Foods för knappt tre år sedan delades upp i två separata bolag, där det ena bolaget utgjordes av Krafts nordamerikanska verksamheter. Detta bolag behöll namnet Kraft Foods och det är alltså det, som ska fusioneras med H. J. Heinz Company.
Vid uppdelningen för tre år sedan bildade de resterande Kraft-verksamheterna utanför Nordamerika (där bland andra svenska Marabou och Gevalia ingår) en ny koncern som fick namnet Mondelez International

Här kan du läsa vår artikel om uppdelningen av Kraft Foods år 2012.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker