Nordamerikansk fusion skapar ny livsmedelsjätte

PUBLICERAD: 25 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Det är en stor samling framgångsrika varumärken som samlas i samma bolag

De nordamerikanska livsmedelsjättarna H.J. Heinz Company och Kraft Foods Group har träffat en definitiv överenskommelse om att gå samman. Samgåendet, som måste godkännas av Krafts aktieägare och av berörda konkurrensmyndigheter, skapar världens femte största och den nordamerikanska kontinentens tredje största livsmedelsföretag.

De båda bolagen skriver i ett pressmeddelande att det nya bolaget ska heta The Kraft Heinz Company och ha två huvudkontor – i Pittsburgh och i Chicago-området.

I det nya bolaget kommer det att finnas åtta varumärken, som vart och ett omsätter mer än en miljard US dollar och fem varumärken med omsättningar mellan en halv och en miljard dollar. Den nya livsmedelsjättens totala omsättning kommer att ligga på cirka 28 miljarder  dollar (ca 240 miljarder kronor).

Enligt pressmeddelandet kommer kombinationen av Krafts starka varumärken och Heinz internationella ställning att ge betydande synergier och en stark plattform för såväl organisk tillväxt som global expansion,

Fusionen beräknas vara helt genomförd under andra halvåret 2015.

Noteras bör att globala koncernen Kraft Foods för knappt tre år sedan delades upp i två separata bolag, där det ena bolaget utgjordes av Krafts nordamerikanska verksamheter. Detta bolag behöll namnet Kraft Foods och det är alltså det, som ska fusioneras med H. J. Heinz Company.
Vid uppdelningen för tre år sedan bildade de resterande Kraft-verksamheterna utanför Nordamerika (där bland andra svenska Marabou och Gevalia ingår) en ny koncern som fick namnet Mondelez International

Här kan du läsa vår artikel om uppdelningen av Kraft Foods år 2012.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax