”Man måste inte följa varje ny marknadsförings- och förpackningstrend! Viktigast är att vårda sitt varumärke!” Det säger Alessandra Montrasio, Global Brand Director för multinationella storföretaget Nestlé, i den här intervjun.
”Många marknadsförare, förpackningsutvecklare och proffs inom visuell identitet känner sig ofta lockade att prova de senaste förpacknings- och marknadsföringstrenderna, men de bör alltid bedöma om dessa är i linje med essensen av deras varumärke. Det är inget fel med att välja att inte följa en ny trend, om den inte är vettig för varumärkets strategi, målgrupp eller identitet”, framhåller Alessandra Montrasio, som kommer att vara en av huvudtalarna vid konferensen Brand Design & Innovation Summit.

Varför frestas marknadsförare ofta att prova de senaste trenderna?
AM: ”De kan vara rädda för att missa något. När de ser sina kolleger göra något nytt kanske de också vill gå med i flocken och experimentera. För andra kan det vara deras ego – de vill att deras arbete ska sticka ut, så de provar den senaste hypen för att bli uppmärksammade. Men det senaste är kanske inte är det rätta för deras varumärke!”
Varför ska de motstå lockelsen av realtidsmarknadsföring?
AM: ”Som marknadsförare borde man behandla sitt varumärke mer som en entreprenör skulle göra. Marknadsföringsbudgeten är helt klart inte dina personliga pengar, så vissa marknadsförare i stora organisationer känner ingen press att vara ultraeffektiva, men det borde de. Speciellt när det potentiellt finns en kris, som hotar omkring oss. För mig är det väldigt viktigt att den tid, pengar och budget, som vi har, behandlas med största respekt.”
Hur ska de fatta beslutet att följa eller inte följa en ny trend? Vad händer om deras konkurrent finns på en ny plattformen eller en ny mediekanal?
AM: ”Vi bör alltid gå tillbaka till essensen, till vårt varumärkes DNA. Vi är här för att tjäna våra varumärken och vår verksamhet. Även om något fungerar för våra konkurrenter, kanske det inte nödvändigtvis fungerar för oss. Är det i linje med essensen av vårt varumärke? Är det vettigt för oss att göra det som vår konkurrent gör? Ibland borde vi följa deras steg; det är inget fel i att göra det. Men vi bör bedöma nya trender, behandla dem som nya möjligheter och pröva dem, så länge vi håller oss trogna mot den uppgift vi står på. Vi ska inte må dåligt om vi medvetet bestämmer oss för att den nya trenden inte är rätt för oss.”
Konferensen Brand Design & Innovation Summit 2022 arrangeras av mediaföretaget marcus evans och äger rum 5 – 6 september i schweiziska Montreux. Förutom Alessandra Montrasio kommer en lång rad av andra internationella experter inom marknadsföring och varumärkesstrategi att medverka. Bland talarna återfinns representanter från stora aktörer som Kraft Heinz, Gatorade, Jack Daniel´s, Royal Canin, Ecover, Colart, Rethink Food, Capgemini, m fl. Mer info om konferensen HÄR |
Är det alltid möjligt att veta från början att en trend inte kommer att fungera för mitt varumärke?
AM: ”Om du har ett tvättmedelsmärke och ditt mål är män och kvinnor över 50 år, som bor utanför tätorter, och den främsta drivkraften för köpet är priset – är det då vettigt att marknadsföra sig på TikTok? Kanske inte. Om din målmarknad inte använder den sociala mediekanalen, så kanske det inte är någon mening med att ditt varumärke är där?”
Vad är hett i marknadsföringsvärlden idag? Vilka nya möjligheter ser du?
AM: Just TikTok är en enormt växande möjlighet och många varumärken experimenterar med det. Det finns också en ökning av den typ av marknadsföring i realtid, som gör att människor börjar tala vitt och brett om ett varumärke. Det började med Oreos Twitter-inlägg under elavbrottet under Super Bowl för nio år sedan (se *fotnot). Den tweeten fick mycket uppmärksamhet, och det var första gången som ett varumärke utförde det så effektivt. Sedan dess är alla marknadsförare alltid på jakt efter sådana möjligheter att bli virala, kommentera något som händer i nyheterna och bli en Twitter-trend. Många märken gör detta, men jag börjar bli lite försiktig. Om du har ett varumärke för hushållstvättmedel – vill folk då verkligen se din produkt under en högprofilerad kändisrättegång? Jag är inte så säker. Trenden kommer att fortsätta, men jag tror att vi som varumärke ibland behöver gå tillbaka till grunderna.”
Intervjuare: Sarin Kouyoumdjian-Gurunlian, press manager, marcus evans
Översättning: JP Press
*fotnot:
Under Super Bowl-finalen i amerikansk fotboll den 4 februari 2013 uppstod ett plötslig elavbrott som varade i 34 minuter och släckte ner hela arenan. I kaoset som uppstod passade varumärket Oreo – känt för sina chokladkex – på att snabbt lägga ut en annons på Twitter som anspelade på elavbrottet. Twitter-inslaget fick inom kort över 14.000 retweets och Oreo blev en av vinnarna i den oerhört prestigefyllda reklamtävling som alltid pågår under Super Bowl!