Nervöst men även självsäkert på ”Packbridge Startup Day”

PUBLICERAD: 17 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Självsäkra eller nervösa men alla lika förhoppningsfulla. Kandidaterna i årets Packbridge Challenge samlade innan de började sina presentationer på Packbridge Startup Day.|En internationell jury bedömde de deltagande startup-företagen och entreprenörerna. Vinnaren presenteras på konferensen Top Packaging Summit by Packbridge i september.
|Packbridge Startyup Day i Malmö blev VD Johan Mårtenssons sista officiella framträdande och ett bra tillfälle för hans efterträdare Marie Malmberg Lavsen att visa upp sig.

I år arrangerar Packbridge för andra gången sin utmaning ”Packbridge Challenge”, en tävling för startup-företag och entreprenörer. Del ett av tävlingen kallas ”Packbridge Startup Day” och den arrangerades nyligen på Malmö Arena Hotel. Ett tjugotal förhoppningsfulla deltagare, både svenska och internationella, fick chans att presentera sig för en jury och åhörare.

Förra årets utmaning var den första och då vann slutligen det finska företaget Koepala med en smart förpackningslösning för snabbmat. Årets utmaning får sin vinnare på Top Packaging Summit by Packbridge i september. Dit går tio av de deltagande företagen för en andra runda.

Packbridge Startup Day i Malmö blev VD Johan Mårtenssons sista officiella uppträdande för Packbridge, han har nu tillträtt en tjänst på Duni. Det blev också ett bra tillfälle för Marie Malmberg Lavsen, ny VD, att finnas på scenen.

Innan de otåliga deltagarna, som var och en hade exakt fyra minuter på sig för sin pitch, släpptes fram, inledde Oliver Repenning från danska Accelerace Foodtech, en ledande accelerator i Norden, med en presentation där han pekade på möjligheter och svårigheter för startups och entreprenörer. Hans inriktning på företaget är livsmedel. Han gav också några case och kunde bland annat berätta att ett av de startups, som var med förra året, Mimica, nu har ett nära samarbete med Arla.

Mimica har utvecklat en indikator, som baseras på själva livsmedelet i förpackningen och som reagerar genom att expandera, när innehållet nått en nivå, där man inte ska köpa varan eller konsumera den. Fördelen är att till exempel att även synsvaga kan läsa av den med fingrarna och att indikatorer, som visar färgförändringar, kan göra att vi som konsumenter undviker att köpa något av det som finns i till exempel kyldisken, även om det bara är en produkt som är otjänlig. 

Arla och Mimica har just passerat teststeget, nu återstår att ta fram prototyper och bygga för uppskalning. De första testerna och produkterna kommer att finnas på ASDA i Storbritannien. 

Kvalitén på presentationerna från startupföretagen var varierande, en del var väldigt professionella, andra mindre genomtänkta, vissa framfördes med pondus, andra med stor nervositet och vissa hann inte bli klara inom de fyra minuterna och tvingades lämna utan att ha få prata till punkt. Det internationella inslaget var påtagligt med deltagare från Ukraina, Storbritannien, Finland, Spanien, med flera. 

Packnews kommer att finnas på plats på Top Packaging Summit by Packbridge den 20 september och återkomma med mer info om bidragen, som tog sig till final efter att juryn fattat sina beslut från den här dagen. Dessutom presenterar vi självfallet det vinnande bidraget som får 5.000 euro och en ”plats i solen”.
 

Text Bo Wallteg

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX