I år arrangerar Packbridge för andra gången sin utmaning ”Packbridge Challenge”, en tävling för startup-företag och entreprenörer. Del ett av tävlingen kallas ”Packbridge Startup Day” och den arrangerades nyligen på Malmö Arena Hotel. Ett tjugotal förhoppningsfulla deltagare, både svenska och internationella, fick chans att presentera sig för en jury och åhörare.
Förra årets utmaning var den första och då vann slutligen det finska företaget Koepala med en smart förpackningslösning för snabbmat. Årets utmaning får sin vinnare på Top Packaging Summit by Packbridge i september. Dit går tio av de deltagande företagen för en andra runda.
Packbridge Startup Day i Malmö blev VD Johan Mårtenssons sista officiella uppträdande för Packbridge, han har nu tillträtt en tjänst på Duni. Det blev också ett bra tillfälle för Marie Malmberg Lavsen, ny VD, att finnas på scenen.
Innan de otåliga deltagarna, som var och en hade exakt fyra minuter på sig för sin pitch, släpptes fram, inledde Oliver Repenning från danska Accelerace Foodtech, en ledande accelerator i Norden, med en presentation där han pekade på möjligheter och svårigheter för startups och entreprenörer. Hans inriktning på företaget är livsmedel. Han gav också några case och kunde bland annat berätta att ett av de startups, som var med förra året, Mimica, nu har ett nära samarbete med Arla.
Mimica har utvecklat en indikator, som baseras på själva livsmedelet i förpackningen och som reagerar genom att expandera, när innehållet nått en nivå, där man inte ska köpa varan eller konsumera den. Fördelen är att till exempel att även synsvaga kan läsa av den med fingrarna och att indikatorer, som visar färgförändringar, kan göra att vi som konsumenter undviker att köpa något av det som finns i till exempel kyldisken, även om det bara är en produkt som är otjänlig.
Arla och Mimica har just passerat teststeget, nu återstår att ta fram prototyper och bygga för uppskalning. De första testerna och produkterna kommer att finnas på ASDA i Storbritannien.
Kvalitén på presentationerna från startupföretagen var varierande, en del var väldigt professionella, andra mindre genomtänkta, vissa framfördes med pondus, andra med stor nervositet och vissa hann inte bli klara inom de fyra minuterna och tvingades lämna utan att ha få prata till punkt. Det internationella inslaget var påtagligt med deltagare från Ukraina, Storbritannien, Finland, Spanien, med flera.
Packnews kommer att finnas på plats på Top Packaging Summit by Packbridge den 20 september och återkomma med mer info om bidragen, som tog sig till final efter att juryn fattat sina beslut från den här dagen. Dessutom presenterar vi självfallet det vinnande bidraget som får 5.000 euro och en ”plats i solen”.