Nätverken Livsmedelsakademin och Packbridge blir ”sambos”!

PUBLICERAD: 25 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Packbridges VD Marie Malmberg Lavsen, t.v., och Livsmedelsakademins VD Lotta Törner gläds åt att de båda organisationerna nu flyttar ihop.

Sverige är beroende av skånsk livsmedelsnäring, som står för nästan en fjärdedel av all produktion i landet. Näringen är både en del av lösningen och en del av problemet på miljö- och klimatområdet. Nu flyttar Livsmedelsakademin och Packbridge ihop, vilket innebär att arbetet för en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelsnäring stärks ytterligare.

Livsmedelsakademin och Packbridge är två starka organisationer som funnit i 25 respektive tio år. Tillsammans har de 250 medlemsorganisationer inom det privata näringslivet, offentlig sektor och forskning. Här samlas kunskap och kompetens, som tillsammans kan bidra till att ta sig an de utmaningar som finns för att vi ska få en hållbar livsmedelskedja står inför.

”Tillsammans kan vi ta oss an de stora frågorna som enskilda parter inte kan lösa på egen hand. Vi får en kraftfull plattform, som blir ett viktigt och positivt steg till att stärka Skåne som en stark livsmedelsregion”, säger Lotta Törner, VD för Livsmedelsakademin.

Att utveckla en cirkulär livsmedelskedja, där resurserna används så effektivt som möjligt utan spill, är en av utmaningarna för livsmedelsnäringen. Här har de båda organisationerna redan ett tätt samarbete. Tillsammans med IUC Syd driver de ett projekt, som går på djupet i orsakerna till matsvinn i hela livsmedelskedjan, från producent, grossist och handel till konsument. I början av 2020 kommer projektet att föreslå ett antal åtgärder som livsmedelsnäringen kan göra för att minska matsvinnet.

Skånes livsmedelsstrategi anger visionen att Skåne år 2030 ska ligga långt fram internationellt sett vad gäller den cirkulära ekonomin. Samhandling ska bidra till att en allt större del av maten förpackas i material som bidrar till ökad hållbarhet.

”Problematiken kring matsvinn är ett bra exempel där ett tätare samarbete mellan Livsmedelsakademin och
Packbridge kan bidra till minskad klimatpåverkan. Framtidens förpackningar är designade på ett sätt som minskar matsvinnet”, säger Marie Malmberg Lavsen, VD på Packbridge.

Bland organisationernas medlemmar finns Orkla, Findus, Tetra Pak, Oatly, Axfood, Multivac, SYSAV, AR Packaging, Scanfill, Lantmännen, Lunds universitet och LTH, plus ett stort antal kommuner och innovativa små och medelstora företag.

Livsmedelsakademin och Packbridge finns nu tillsammans i start-up-huset MINC (Anckargripsgatan 3), som är ett viktigt nav för innovation i Malmö.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax