Nästa generations mässmonter en succé

PUBLICERAD: 26 september 2016
UPPDATERAD: 24 januari

ds-smith-monter

Finlands Lune Group Oy är specialiserade inom utveckling, marknadsföring och produktion av ledande hygienprodukter för kvinnor. Från sin bas på landsbygden i finska Juupajoki (200 km norr om Helsingfors) gläder de kunder över hela världen.

DS Smith fick utmaningen att skapa en portabel och lätt mässmonter som främjar försäljning och som företaget kan ta med sig till olika mässor utanför Finland. Lösningen skulle även vara återvinningsbar och kostnadseffektiv nog, så att företaget inte skulle behöva betala transporter tillbaka till Finland efter mässan. Resultatet blev en kostnadseffektiv mässmonter som är vikbar och helt i linje med Lunettes varumärke. Olika versioner skapades för att uppfylla kundens krav på mässor i olika länder.

Den formgivna mässmontern består av väggar tillverkade av wellpapp, exponeringsställ med hyllor, eleganta pallar som tål en vuxens vikt, ståbord och PrintArtFlute-paneler med Lunettes varumärke. Mässmonterns säljmaterial såg mycket effektfullt ut och kunde tillverkas på ett kostnadseffektivt sätt (även för det unika tillfället) med hjälp av DS Smiths digitala skrivare och skärbord. Ingen investering i dyra stansverktyg eller tryckplåtar krävdes. Mässmontern av wellpapp viks platt för enkel leverans och kan återvinnas i det land där den används. Detta gör den miljövänlig och kostnadseffektiv eftersom det inte finns någon anledning att transportera tillbaka den till Finland.

Resultatet: Kostnadseffektiv och miljövänlig monter som främjar varumärket

·         Varumärket lyfts fram med färg och form i linje med Lunettes varumärke

·         Minimala personalkostnader eftersom lösningen är enkel att bygga och lätt nog så att inga säkerhetsföreskrifter krävs

·         Den miljövänliga och återvinningsbara lösningen kan vikas ihop efter användning och återvinnas precis som vanligt pappavfall, vilket har en stor betydelse för produktens totala kostnad och miljöpåverkan

·         Robust nog att återanvändas vid många evenemang

Visar företagets engagemang för miljön, stärker deras varumärke genom att använda vattenlösliga färger, är enkel att återvinna och minskar utsläppen från transporter.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Företaget Glenntex i Göteborg forskar inom området grafenförstärkta kompositer och har i tester kunnat minska behovet av plast i förpackningar radikalt.
grafenx
Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar