När e-handeln växer minskar Amazon mängden packmaterial

PUBLICERAD: 23 mars 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att använda artificiell intelligens i form av maskininlärningsteknologi har Amazon sedan 2015 minskat mängden förpackningsmaterial för sin utgående försändelser med 1,6 miljarder godslådor. (Bild Amazon Nordics)|Joakim Stolpe är försäljningschef Nordics, Amazon Web Services. (Bild Amazon Nordics)

Sedan 2015 har e-handelsjätten Amazon minskat mängden förpackningsmaterial för sina utgående försändelser med 33 procent, vilket motsvarar så mycket som 915.000 ton, eller 1,6 miljarder godslådor. Hur är detta möjligt i en värld där e-handeln ständigt ökar?
”Svaret är maskininlärningsteknologi”, berättar Joakim Stolpe, försäljningschef Nordics, Amazon Web Services.

För att uppnå denna stora minskning har Amazon utvecklat en maskininlärningslösning, driven av Amazon SageMaker. Syftet med lösningen är att ge insikter för att kunna fatta mer hållbara beslut om användningen av förpackningar – och samtidigt stärka kundupplevelsen.

Joakim Stolpe är försäljningschef Nordics, Amazon Web Services. (Bild Amazon Nordics)

”Med mindre användning av emballage i hela leveranskedjan, minskar volymen per försändelse, samtidigt som det gör frakten effektivare. Resultatet blir en dramatisk minskning av koldioxidutsläppen. Detta kan låta för bra för att vara sant, men faktum är att det är helt möjligt med användning av teknologi”, säger Joakim Stolpe.

I praktiken betyder lösningen att man har en maskininlärningsalgoritm, som bygger byggd på stora mängder produktdata, från produktbeskrivningar till kundfeedback. I samarbete med Amazon Web Services rensas och katalogiseras data för att utvinnas genom så kallad ”mining”.

Maskininlärningsalgoritmen använder sedan data för att identifiera de bästa förpackningarna utifrån hur mycket avfall som genereras. De mest effektiva maskininlärningsmodellerna identifierar till och med produkter, som inte behöver förpackas en extra gång av distributören, till exempel blöjor.

”Andra modeller kan titta på en specifik produktkategori, till exempel leksaker, för att identifiera föremål där originalförpackningens skick är viktigt”, påpekar Joakim Stolpe.

Men varför är det så viktigt? Amazon säljer och skickar hundratals miljoner olika produkter varje år. Det säger sig själv att det finns stora mängder förpackningar i omlopp, för att åstadkomma denna hantering. Genom att använda artificiell intelligens (AI) i form av maskininlärning har beslutsunderlaget skalats ner till miljontals produkter. Detta i sin tur gör det möjligt att identifiera varor som exempelvis kan packas i ett vadderat papperskuvert eller i en papperspåse snarare än i den traditionella lådförpackningen – att helt enkelt göra mer hållbara val.

”Det som också är intressant med projektet är de positiva bieffekterna. Kunder märker förändringarna och ger uppskattande feedback. Och tusentals leverantörer samarbetar nu med Amazon för att förbättra sina egna förpackningar, minska avfallet och utforma bättre förpackningar för att uppnå sina utsläppsmål”, enligt Joakim Stolpe.

I slutänden handlar det om att skapa en logistik, som är så hållbar som möjligt. Korrekt användning av tekniken innebär i praktiken att förpackningen kan anpassas individuellt till sändningar av paket, samtidigt som de klarar påfrestningarna från e-handelslogistik. Med andra ord styrs förpackningen av produkten, som ska transporteras och skyddas.

”Ett vadderat kuvert väger 75 procent mindre än en låda i samma storlek, samtidigt som volymen minskar med 40 procent. Och en två centimeter kortare låda kan innebära att man kan placera dubbelt så många lådor på en pall, vilket i sin tur till kan innebära en halvering av mängden lastbilar på vägarna”, avslutar Joakim Stolpe.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker