När bubblan brister kan förpackningen öppnas…

PUBLICERAD: 1 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Principen för PopPack är enkel: Den luftfyllda bubblan (kan vara en eller flera) trycks lätt sönder med fingrarna…
|…varefter förslutningen enkelt öppnas med hjälp av de greppvänliga flikarna som uppstår.|Intresset för PopPack är mycket stort i Japan. Här är teamen från PopPack LLC och PopPack Japan samlade:  Från vänster till höger ses Jiro Noda

Det vinnande bidraget i förpackningsklustret Packbridges tävling Packbridge Award har utsetts. Temat för tävlingen”Please Release Me” riktade sig till smarta lösningar för att göra förpackningar enklare att öppna.
Segrande bidrag blev det innovativa öppningskonceptet PopPack, som i princip består av en luftfylld plastbubbla, som konsumenten enkelt pressar sönder med fingrarna, varefter förpackningen går att öppna…

Mannen bakom uppfinningen heter William Perell från Kalifornien, USA, och hans lösning går att applicera på flera förpackningstyper, men i första steget är det flexibla förpackningar, till exempel olika påsförpackningar, som är målgruppen.

PopPacks teknik bygger på ”bubbla in en försegling” och är lätt att förstå för användaren. Vid ett lätt tryck på bubblan brister den och förpackningen kan öppnas utan motstånd. Det kan nästan jämföras med så kallade ”bubbelplast” och namnet kommer från det poppande ljud som uppstår.

Förpackningarna kan också återförslutas vilket är viktigt om det är livsmedel, som är packade, inte minst med tanke på den pågående diskussionen om livsmedelsspill, där förpackningar spelar en viktig roll för att hålla spillet nere. PopPack har patent, som innebär att man täcker cirka sjuttio procent av världens befolkning.

Öppningsbarhet för förpackningar är en komplex fråga med tanke på den variation av förpackningar och förpackningsmaterial, som finns på marknaden, men tankar och lösningar finns. Det framkom inte minst när Packbridge lade ut en utmaning i OpenUp, en digital plattform för öppen innovation, på temat ”Please Release Me”. Bakom OpenUp finns de båda klusternätverken Packbridge och Livsmedelsakademin.

Den 26 februari, i samband med seminariet Packbridge efter 3 i Eslöv, med samma tema som utmaningen, delades priserna i Packbridge Award ut. William Perell, mannen bakom tekniken och företaget PopPack, var med vid prisutdelningen via länk från Japan, där intresset för den här lösningen är mycket stor. Han uttryckte stor glädje över att hans bidrag vunnit Packbridge Award och hoppades dessutom att europeisk förpackningsindustri ska ta hans öppningslösning till sig.

Så här sa juryn om det vinnande bidraget:
Vinnaren uttrycker med sin idé ett kreativt, nytt sätt att öppna flexibla förpackningar med ett enkelt tryck på den. När PopPacks bubbla utsätts för tryck, ser luften i den till att förpackningens försegling bryts. Detta gör det enkelt för användaren att öppna den utan att riva, dra eller använda verktyg. Totalt sett är detta en smart lösning, som garanterar att innehållet är färskt, väl förseglat och inte har manipulerats, samtidigt som förpackningen är lätt att öppna och återförsluta.”

Två hederspriser delades också ut och de gick till innovatören Hans Hedlund för hans lösning som kallas “ett hål som inte är ett hål” och som också kan användas på många förpackningstyper, samt till Nathalie Agnekil och Anna LindowBroby Grafiska i Sunne för ”Lättöppnade förpackningar bör vara en självklarhet – vi har lösningen på några vanliga problem”.

Samtliga pristagare kommer att finnas på plats på Packbridge Research Forum på Medicon Village i Lund den 7 maj.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01