
Corel byter namn och genomgår en komplett rebranding som företag.
Det nya namnet i Corels rebranding-resa är redan spikat – Alludo. Under förra året hade teknikföretaget mer än 2,5 miljoner betalande kunder i mer än 130 länder inom olika branscher. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
Programvara för grafisk produktion
Alludo har flera varumärken i portföljen, bland annat den grafiska programvarusviten CorelDRAW, för formgivare av bland annat skyltar, visuell kommunikation och förpackningar. Andra programvaror är Parallels, MindManager och WinZip. Alla dessa produktnamn kommer vara kvar under modermärket Alludos paraply.
Enligt Alludo är omprofileringen de nu gör en del av företagets åtagande att förnya framtidens arbete – inte bara var människor arbetar, utan också hur, när och varför de arbetar.
Växa organiskt och med förvärv
Corel grundades 1985 och har genom åren utvecklats genom förvärv av flera programvarumärken. Namnet Alludo som uttalas ”ah-LOO-dough” ska enligt företaget representera en sammanhängande identitet framåt samtidigt som namnet ska ge en fingervisning kring företagets mål: att stärka ”allt du gör”. Företaget skriver vidare i pressmeddelandet att de kommer att fortsätta att fokusera på tillväxt. Både organiskt och genom fusioner och förvärv.