Årets upplaga av Packbridges uppskattade konferens Top Packaging Summit (TPS) genomfördes den 24 november helt digitalt med 350 anmälda deltagare från 31 länder! Och feedbacken från deltagarna var mycket positiv.
Men vägen fram till ett slutligt genomförande av TPS 2020 var både lång och krånglig och med ändrade förutsättningar under resans gång.
Från början var TPS 2020 planerad att bli en traditionell konferens med fysisk närvaro, sen insåg alla allvaret med Corona-pandemin och det kom då att handla om ett hybridevenemang med mycket få personer närvarande fysiskt. Men i slutskedet insåg man att det inte heller var rätt väg att gå och man styrde om till att göra TPS 2020 till enbart ett digitalt event.
Digitala TPS 2020 I ett kort break under rundabords-diskussionen fick utställarna, Scanfill, ECOL Studios och Afry möjlighet till var sin pitch plus att en kort diskussion genomfördes under ledning av Bo Wallteg, Packnews och nord emballages chefredaktör. Ett tydligt fokus i denna diskussion var, liksom under stor del av dagen, hållbarhet och återvinning. Eftermiddagen rymde ett antal presentationer från företag som Coca-Cola, Mars Wrigley, Syntegon och TIPA, som är tillverkare av komposterbara, flexibla förpackningar. TPS 2020 sponsrades av AFRY, ECOL Studios, Scanfill, Fachpack, RISE, Syntegon, FrontPac, Multivac, Orkla, Pacsystem, Returpack, IKEA, SmurfitKappa, Strand Packaging och tegtec. |
Packbridges affärsutvecklare Svetlana Eskebaek drog i de flesta trådarna för att eventet skulle kunna genomföras, men hela Packbridges organisation var på tårna och arbetade med de utmanande nya förutsättningarna – och så här i backspegeln kan man konstatera att TPS 2020 blev en stor framgång.
”Vi är jättenöjda med utfallet av TPS 2020 och har fått mycket positiv feedback från de över 350 anmälda från 31 länder. Vi lärde oss mycket av arbetet inför konferensen, men också av själva sändningen. Flexibilitet är ett bra samlingsnamn”, konstaterar Marie Malmberg Lavsen, Packbridges VD.
Att inte kunna träffa deltagarna fysiskt var naturligtvis en besvikelse för arrangören Packbridge, men det fanns också klara positiva fördelar med en digital lösning.
”En viktig roll för Packbridge är att bygga nätverk och då är fysisk närvaro viktig. Det kunde vi inte leva upp till. Å andra sidan kunde vi ha med talare från olika delar av världen, både USA och Israel, vilket troligen inte varit möjligt med ett fysiskt event. Det blir ett bredare event, när man kör digitalt!”, konstaterar Marie Malmberg Lavsen.
Genomgående för de fysiska upplagor av TPS, som genomförts tidigare år, har varit deltagarnas uppskattning av möjligheterna till att träffa kolleger och fysiskt ”nätverka”. I år löste man det genom att nätverkandet fick ske via LinkedIn – och där anslöt sig inte mindre än 132 personer, vilket får ses som mycket positivt.
”Jag vill så klart tacka mina medarbetare för ett mycket bra jobb, jag är både stolt och glad, och det gäller också våra sponsorer och utställare, som såg till att vi fick ett viktigt finansiellt stöd. Det möjliggjorde att vi kunde bjuda alla intresserade på en heldag, vilket inte är så vanligt”, säger Marie Malmberg Lavsen.
Frågan är vad som händer i framtiden. Hur kommer Top Packaging Summit att se ut nästa år? Är Packbridge då tillbaka i det mer traditionella formatet med fysisk närvaro?
”Det är hur svårt som helst att veta just nu. Ska man tro prognoserna för nästa år, kan det fortsatt vara tufft med ett sådant arrangemang. Mer troligt är i så fall att åter satsa på ett hybridevent, som ganska enkelt går att ställa om till helt digitalt, om det krävs. Jag vet att varumärkesägare redan nu meddelar sina anställda att fortsätta jobba hemifrån så mycket som möjligt under åtminstone första halvåret 2021. Det troliga är att rätt många kommer att förvänta sig mer digital närvaro på konferenserna i framtiden och att det kommer att bli vanligare framöver. Kanske blir det också så, att de som är med på en fysisk konferens, även kommer att vara uppkopplade digitalt”, avslutar Marie Malmberg Lavsen.
Bo Wallteg & JP Press