Välkommen till
Frukost med Packbridge!
Trycket ökar på förpackningarna. Vi får ett allt mer avancerat tryck på de ytor förpackningarna erbjuder, ett måste i den tuffa kampen på butikshyllorna. Men trycket ökar också på den del av förpackningsindustrin som är verksam med konvertering. Den grafiska branschen är i kris och tappar fart, åtminstone när det kommer till civiltryckerierna. Det krävs kraftfulla åtgärder av dem för att säkra överlevnaden, och ett attraktivt sätt är utan tvekan förpackningsindustrin. Detta samtidigt som inte oväsentliga volymer lämnar landet och hamnar hos utländska konverterare.
När civiltrycket minskar, minskar också förbrukningen av tryckpapper, och traditionella tryckpapperstillverkaren börjar också se på möjligheterna att ställa om till förpackningsmaterial.
Det här är ämnen som Packbridge tar upp på det första frukostmötet 2014. Den 21 januari är temat ”Trycket ökar på förpackningar”, och för att kunna ta del av det ska du ta dig till Kockum Fritid i Malmö denna morgon.
Vi kommer att få lyssna på tre presentatörer som speglar den nya marknadssituationen, och en som kommer att berätta om möjligheterna för förpackningar i den nya, digitala världen.
Jan-Olof Jungersten, vd på Visutech, har nyligen skrivit en bok som heter Visioner & Transmissioner och som tar upp förändringarna i tryckeribranschen. Han kommer att ge en snabb och spännande sammanfattning av innehållet i boken.
Från EsonPac kommer marknadschef Niklas Bengtsson och berättar om hur man i en omvärld med hårt kostnadstryck kan upprätthålla en hög servicegrad och leveransprecision.
Hans Pettersson är innovationschef på SCA Ortviken Forest Products och han har lett arbetet med att ställa om delar av produktionen av tryckpapper till förpackningsmaterial, som man nu lanserar på marknaden. Hans ger en bild av detta arbete och hur SCA ser på möjligheterna på marknaden.
Förpackningsindustrin utsätts med andra ord för ny konkurrens, men samtidigt finns det stora möjligheter för branschen. Den digitala revolutionen öppnar nya dörrar. Mobilt internet förstärkt av internet of things slår på tvärs av alla branscher. Konsumenter får ett helt nytt digitalt inflytande på all tjänsteutveckling, och inte minst gäller det konsumentorienterade produkter. Hur kan detta komma att påverka förpackningsindustrin? Den frågan kommer Christer Månsson, vd på Media Evolution att ta upp denna morgon. Som vanligt avslutar vi med en högintressant paneldiskussion.
Hela morgonen livestreamas till Packbridge medlemmar. Denna sändning sponsras av Visutech.