
Grafotronic har ställt om och erbjuder nu digitala efterbehandlingssystem som är uppbyggda i moduler. Åtta nya maskiner lanserades på Labelexpo, som breddar möjligheterna till utsmyckning och öppnar för nya etikettområden.
Det svenska företaget Grafotronic demonstrerade hela tio maskiner inom digital efterbehandling på etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Åtta av dem är nya lanseringar och fokus ligger på digital efterbehandling, i huvudsak av etiketter.
– Det är för små till mellanstora volymer i superkvalitet, säger Håkan Sundqvist, vd för Grafotronic.
Produktion i Polen
Företaget har funnits sedan 2004 och omsätter i dag cirka 15 miljoner euro, en femdubblad omsättning sett över de senaste fem åren, berättar Sundqvist. 2015 ändrade företaget kurs helt genom att under sju månader utveckla ett nytt maskinsystem, uppbyggt i modulform.
Huvudproduktionen finns i Warzawa, Polen, men det finns även en mindre fabrik i Chicago i USA.
– Vi bygger maskinmodulerna i Polen sedan skickas de till Chicago för att kopplas ihop, testas och laddas med programvaror.
Ändra eller addera
Eftersom alla maskiner är byggda i moduler kan kunden kan välja att uppgradera en redan befintlig maskin vid ett senare tillfälle. Varje modul är oberoende och kopplas till med två fiberkablar. Grafotronic utlovar snabb service vid nya installationer. Det kan exempelvis vara att en kund vill addera varmfoliering eller lägga till en färg ett år senare.

– Fördelen för kunden med vårt koncept är att du alltid kan lägga till eller ändra om din maskin. Och vi lovar att vi kommer till kunden och installerar modulen på plats och kör igång maskinen igen inom åtta timmar. Det finns ingen annan av våra konkurrenter som är i närheten av det, säger Sundqvist och berättar att de hela tiden utvecklar nya moduler som kan implementeras i de befintliga systemen.
Nya affärsområden
Grafotronics modulnyheter innefattar bland annat screen, laserstansning, prägling och varmfoliering. Sedan tidigare har företaget digital efterbehandling för det mesta i etikettväg. Men tillskottet av de nya enheterna riktar sig också mot alkohol- och kosmetikaindustrin, ett etikettsegment där företaget inte har varit en uttalad aktör tidigare.
– En komplett maskin landar någonstans runt 400 000-450 000 euro, och då är vi väldigt konkurrenskraftiga, påtalar Håkan.
Foliering och prägling
Bland nyheterna finns ett samarbete med schweiziska Pantec, som Sundqvist menar tillverkar världens bästa varmfoliering- och präglingsenheter. Det innebär att priset blir därefter, men det har nu pressats ner.
– Det är ganska dyra grejer, men vi startade ett samarbete med dem för ett år sedan för att utveckla en mindre enhet för digital efterbehandling som kostar ungefär hälften så mycket. Den har vi stoppat in in vår maskin och den har vi suveränitet på, säger Håkan och tillägger att det är något som lockat många nyfikna konkurrenter till montern på Labelexpo.

Företaget kan också visa upp ett billigare alternativ för varmfoliering och prägling tack vare det nya samarbetet med taiwanesiska företaget Orthotech, som redan i dag ses med sin utrustning hos Bobst och MPS Systems.
Satsning på produktutveckling
När satsningen på modulkonceptet inleddes för drygt fyra år sedan gick de från att ha haft åtta civilingenjörer till att anställa ytterligare tio stycken. Tanken är nu att fortsätta utveckla nya moduler och behålla manskapet av ingenjörer.
– Vi har valt att behålla ingenjörerna för vi har byggt upp en otrolig kunskap. Vi kommer fortsätta utveckla som fasen. Vår vision är att vi är innovatörerna. Vi ska ligga längst fram, säger Sundqvist med eftertryck.
Ett ständigt hett ämne för industrin är automation. Inom detta område erbjuder företaget lösningar i ett samarbete med det belgiska programvaruföretaget Cerm så att maskinerna kan rulla dygnet runt. På mässan visade Grafotronic en applikation som gör att en användare kan överse alla Grafotronic-maskiner över hela världen via en smart telefon, för att se all möjlig produktionsstatistik, ner till varje enskild maskin.